tisdag 10 juli 2007

Årets första!

Idag var det premiärtur i skogen. Inte något hurtbulle-aktigt som terränglöpning eller orientering, utan för svamplockningen. Tillhör man dem som är uppväxta med att leta svamp i skogen är det en svårslagen avstressande sysselsättning. Varje sommar ägnar jag åtskilligt med tid till att knata runt si skogarna kring hembygden med mor min. Hon brukar säga att jag är som en bättre kantarellhund, det är bara att släppa in mig i skogen och säga "sök" så hittar jag snart det gula guldet.

Idag tog vi en kort tur, men kom ändå hem med korgen mer än halvfull. De små rackarna växer under löven och gräset och hinner därför bli rätt stora innan man ser dem. Att luska fram en liten klunga stora kantareller under en lövhög - ja då sitter smilet i ansiktet.

Sen att jag inte äter svamp utan tycker den smakar urkas är en helt annan sak som hittills inte har lyckats förstöra nöjet!

Inga kommentarer: