tisdag 3 juli 2007

Dyrt med bil i stan

Det är dyrt att ha bil i stan. Är det inte trängselskatt så är det hiskeliga parkeringavgifter och risken för böter som kan göra stora hål i plånboken. Men igår upptäckte jag ytterligare en anledning tilla tt det är dyrt med bil i stan.

Klockan är över fem och det är semestertider. Borde inte vara några som helst problem att köra söderut från city, trots avstängningen på centralbron. Tar mig ut på Strandvägen och visst är det lättare än normalt. Men in på Norrlandsgatan är det lång kö och in i Klaratunneln är det i stort sett stopp. Vad nu då - så illa ska det inte vara! Bäst jag åker rakt fram och tar Regeringsgatan och ner över Gamla stan istället. Jaså minsann, var det fler som hade tänkt så? Ojdå, såå många? Det står komplett stilla så långt jag ser och det här går bara inte. Inte med en bil som har trasig air condition...

Jaha, vad tusan gör jag nu? Men titta, här är det strategiskt belägna parkeringshuset Parkaden! Går in på NK för lite rea-shopping och kommer ut femhundra kronor fattigare. Den vrålsnygga kostymen för fyra tusen fick hänga kvar på galgen, så ett visst mått av återhållsamhet fanns kvar i min kokta hjärna. Men hade jag vetat att det fortfarande halv sju var rejäla köer hade det säkert blivit ännu dyrare med bil i stan! Parkeringskostnaden i garaget har jag inte ens kollat vad den blev...

Inga kommentarer: