måndag 2 juli 2007

En helg på racebanan

I helgen var det roadracing på Linköpings Motorstadion, 2 dagar med Rookie-klasser och så Nordic BoTT. Såklart jag ville ner och kolla hur det går för våra modiga Ducceförare! En hjälpande hand till piloterna är alltid uppskattat, men det visade sig innan att det var ännu mer behov på funktionärssidan. "Klart du ska vara funktionär" sa Mikkel, "vi klarar oss". Eric hade också hittat hjälp, så jag skickade ett mail om att jag kunde vara funktionär och vifta med flaggor på lördagen. Söndagen tänkte jag vika till att glida runt i depån och vara allmänt behjälplig, lite måste man ju ha tid med det också. Funktionärssamordnaren blev glad och jag var så välkommen så. Var det något särkilt jag skulle tänka på? "Nejdå, du får veta vad du behöver här när vi samlas kl 07.30 på lördag". 07.30! I Linköping! Visste att det var något jag inte hade tänkt på...

Åker ut till landet på fredagen, då är det ju gu'bevars "bara" 1,5 timmas någorlunda körkortsvänlig bilfärd till Linköping. Med en stor termosmugg kaffe i bilen går det bra och vi samlas i en gråkall depå. Hittar Arne som också ställt upp som funktionär och dessutom lovat sovplats på soffan till mig och Lasse. Heders åt honom!
Flaggvakt!
Vi blir posterade på första flaggvakt, i slutet på start och mål-rakan, precis innan en S-kurva. En kort-kort introduktion till flaggorna, sen fick vi en back med kaffetermos, västar, en overall och handskar om man ville. Lite ruggigt var det allt, så jag drog på mig en funtionärsoverall i strl C54. Satt nästan som gjuten...

Ute på postering tittar vi på flaggorna, läser instruktionen på väggen (aha, här står det hur vi ska göra!) och väntar på första träningen. Små ettriga 125:or ger sig ut i regnet och vi inser att man måste stå utanför kuren när man flaggar. Darn! Men med gummistövlar, långbyxor, långärmad tröja, collegetröja, jacka och overallen så fryser jag faktiskt inte. Vi snackar som den och flaggarlite då och då, det här var ju jättekul. Lite svårt är det att höra vad de säger i komradion, men det rör oftast inte oss. Helt plötsligt hör jag något om ettan, men inte alls vad de säger. Men det löser sig snart för nu hör jag tydligt "hörrni ettan, ni måste för i h-e var med lite". Oops! Okej, lite mindre snack och mer lyssna på radion.

Dan går, jag bärgar en liten 125:a, solen skiner på andra tidsträningen och vi värmer oss. Lite försenade är träningarna, men inte så farligt. Ända tills vi hör
"femman här"
"Ja?"
"Vi har kor på banan här"
Tystnad... "Driver ni med oss???"
"Neeej, det är faktiskt så!"

Paus, banbilen får ge sig iväg och det slutar med att en kille får stå och mota bort dem från banan resten av dan. Efter ett tag kommer en liten uppdatering "vi reviderar, det är inga kor. Det är tjurar!" Tillslut kom polisen, men de kunde inte heller göra annat än att titta coh se till att vi vaktade. Men det är inte varje dag man ser en polisbil på racebanan!

Men vi kör på och tillslut drar det ihop sig till själva tävlingarna och nu har det regnat ett tag igen. Finalen i Rookie 600 startar med en rejäl krach redan på första varvet och det tar tid att få banan ren. Under tiden står de och väntar i bandepån, och nu har det slutat regna. Tiden går och banan torkar upp. Synd för de med regndäck, bra för de som valde vanliga! Ett par klasser senare öppnar sig himlen och häller ut en mindre sjö över oss. Det är skillnad på regn och regn...

Paus igen, mer försening. Tillslut regnar det bara vanligt och loppen fortsätter. BoTTen kör ut och det är ruskigt spännande. Vi håller tummarna och försöker heja samtidigt som vi flaggar. BoTT-piloterna sköter sig exemplariskt och vi behöver inte flagga avåkning alls!Efter regn kommer sol! Alla väder på en gång...

Klockan är närmare åtta och dagen lider mot sitt slut. Lite Duccefolk samlar ihop sig och frossar Mongoliskt på Djinghis, innan vi dödströtta somnar vid midnatt. Bara för att vakna vid 6-snåret och ge sig iväg till en ny dag på banan...

Solen skiner och det är helt annorlunda att stå i på flaggpost. Nu vet vi ju hur det går till, är bättre förberedda (macka, bulle, äpple, juice, solkräm...) och glömde bara stolen. Vi flaggar som vi aldrig hade gjort annat och vid lunch går jag av passet. Hade trots allt bara anmält mig till lördagen och nu börjar krafterna rinna ut. Får låna Mikkels rejsbuss där det ligger en madrass och kudde och sträcker ut min trötta kropp. Väl sövd av alla depåljud och ettriga hojar somnar jag tvärt och vaknar inte förrän klockan ringer. Vill ju inte missa BoTTens träningspass!

Killarna kör så det ryker och det går bra för dem! Alla pressar sina tider och Micke som rejsar första gången lyckas få fin-fina tider. Nu är det bara vänta på rejset. Då ramlar halva Stockholmsdelen av Ducceklubben in och det börjar kännas som en banda med klubben. Glida runt i solen, snacka strunt och höra ljudet av hoojar som kör. Synd bara att de låter så illa...

Vi posterar oss uppe i slänten med fin-fin sikt över banan. Jösses vad det går undan! Äntligen dags för BoTT och vi njuter av ljudet som når oss när Zoman och Janne drar igång sina hojar. "Åhhhh, hör ni?" Insnöade? Vi? Nääääää! Racet börjar och nu är det spännande. Jag har efter gårdagen och morgonen örnkoll på alla deltagare och sufflerar vem som är vem. Eric fastnar i en liten klunga men tar sig ut efter ett tag. Henrik och Martin jagar Aprillior, Tobias och Björn jagar varandra och Mikkel jagar en Bumse. Micke tar en knasig väg ur en escape och blir tyvärr diskad, men summan av det hela är: Ett toppenrace!!

Inte bara ett toppenrace - det var en toppenhelg! Än en gång slås jag av denna fantastiska Ducceklubb. Inkvarterad av någon jag nästan inte känner, härligt stämning, låna buss att sova i, superkul sällskap under racen, allt! Avslutar helgen med gemensam middag och åkning mot landet och katten. Ett glas vin så somnade jag sött...

3 kommentarer:

Evoluzione sa...

kanonbild när du står med radion i handen! sicket ljus!!!
kul läsning bjuder du på oxå!
//svenne #2720

Anonym sa...

Jag håller med Svenns,Ojojoj vikken skön bild!

/Martan

Anonym sa...

Inte konstigt att ljuset blev bra när det var JAG som höll i kameran!

/Arne-som noterade att kameran stod på "auto"....