lördag 7 juli 2007

Bakismek...

Fredagsöl med Ducceklubben igen. Liten samling med hojnördar som dricker ett par öl, det känns lugnt och tryggt. Eller? Ramlade hem med en obskyr promillehalt framåt tretiden och vaknade i ett miserabelt skick på alla sätt och vis. Just då undrade jag om jag någonsin ska lära mig att inte stå och seriedricka drinkar i baren och hur i h-e jag kunde vara så korkad. Uuuuhhhhhjjj, uhhh mitt huvud. Och min mage, ajajajaj. Menefter en fralla och ytterligare sömn var jag iallafall i skick att gå upp. Ytterligare ett par timmar på soffan gjorde mig i skick (hmmm) att äntra hojen och rulla ett par km till Årsta och Ronnys garage. Nu skulle det fixas lite!

På listan stod byte av hastighetsmätaren vid hjulet inklusive kabel, fixa på lilla baklyset på kraschkutsen samt att åtminstone få på fästena till kraschpuckarna. Stärkt av den närande måltiden på McDonalds kom jag till garaget. Upp med hojen på depåstöden, jösses vad knepigt framstödet är. Det som är köpt på Duccebutiken och allt! Lite pyssel så kom den upp iallafall. Dags att ta av framhjulet för att byta hastighetsmätarnojen. Lossa alla skruvar, ta bort muttern och så putta ut axeln. Okej, banka ut axeln. Axeln sitter som berget. Banka! Hojen hotar att trilla av stödet och vi kliar oss i huvudet. Tillslut genom lite vickande hit och dit med hjulet och skruvande på andra sidan ger den sig. Det visar sig då att det fina stödets piggar går ända upp mot axeln i gaffelbenen!!! Alltså hamnar tyngden delvis på axeln, inte undra på att den var svår att få ut... Dessutom har något hänt med ett av hålen, så där är det lite ojämnt på axeln. Jaha.

Hem till mig och hämta det gamla fulstödet (som alltså funkar mkt bättre...) och handla slippapper. Putsa, putsa axel, nu går den in utan problem! Ja, när hjulet står på backen då. Hur f-n ska vi kunna byta stöd utan att hojen står på hjulet??? Vi får in axeln tillräckligt för att försiktigt kunna ställa ner hojen och sen ta upp den på andra stödet och se! Nu går axeln fint tillbaka. Hastighetsmätarmojen sitter där den ska och nu ska bara kabeln bytas. Och hur tusan kommer man åt den då?

Först av med kåporna är en generallösning. Ojdå, där sprack den under så att även den främsta hålet för D-szusen inte funkar. Plasta får bli en annan gång, nu sitter den ihop med silvertejp. Vad skulle man göra utan gaffa? Men sen då, hur kommer man åt kabeln när kåporna är borta? Tar ut lamporna är det korrekta svaret. Men det brydde jag mig inte om utan vi lyckades pilla på skruven (efter myyycket tålmodigt pill och en del svärande) ändå. Pill, pill så satt kabeln fast även nedtill. Samtidigt har Ronny plastat fast ett egentillverkat fäste för baklyset, så det sitter på alldeles precis i mitten under kutsen. Superfint!

Två inte helt fräscha mekare är nu väldigt välförtjänta en jättekeab på Palmyra Kebab - ett av de bästa ställen i stan. Semesterstängt!?! Tur att pizza funkar fint det med, så bakismat får vi. Men tanken på att börja fixa med kraschpuckarna är totalt övermäktig, klockan har som vanligt fått fnatt under tiden i garaget. Det är som att man kliver inte i ett svart hål och kommer ut många timmar senare, när man bara skulle fixa något litet! Nåja, nu är det bara att plocka på kåporna igen, kolla att det inte låter knas och rulla hemåt. Nu med hastighetsmätare!

Inga kommentarer: