fredag 21 december 2007

Tillfällig paus i mekandet

För ögonblicket har pysslandet med Luciano övergått till pysslande med mandelmassa, sprit, nougat och choklad. Årets tillverkning av julgodis pågår för fullt. Som vanligt lär jag mig inte hur lång tid det egentligen tar, utan får panik på slutet. Tänker att "nästa år ska jag vara ute i väääldigt god tid" bara för att göra samma sak igen.

Två kvällar har ägnats åt blanda mandelmassa med sprit, kavla ut kletet, smeta på smält nougat, rulla ihop och plats in rullen. Så nu är det "bara" att skära bitar, doppa dem i choklad, lägga på garnering och stoppa ner i fina askar som återstår. Ja, och så göra chokladtryffeln då... Tre sorter tror jag det blir. En Bailys, en cointreau och ytterligare en med nån kul spritsort från barskåpet.

Förra året slutade chokladtryffeltillverkningen med att den inte hann stelna trots att jag ställde ut stekpannan utanför fönstret. Där glömdes den bort när jag åkte ut till Björnlunda och jag hittade den när jag kom hem igen, glad överraskning! Då var den jättefin, så den fick vara en del av efterrätten på nyårsaftonen. God var den, så nu försöker jag samma recept igen fast med längre tid för den att stelna...

1 kommentar:

Cissi sa...

Hoppas du inte glömmer den i år. Eller det kanske inte var så tokigt att ha lite kvar när du kom hem igen.
Kram
Cissi