lördag 1 december 2007

Puts, puts, puts

Eftersom jag alltid gör som Lasse säger när det gäller hojen så har jag nu införskaffat en vinkelslip med tillhörande lamellskiva för att kunna polera upp avgassystemet. På köpet slank det med en kabelvinda, en 32:ans hylsa, lite borr, hörselkåpor och annat bra att ha.

Alltid lika roligt att handla den typen av grejor, minen på den medelålders herre som såg mig lyckligt plocka ner vinkelslipen från hyllan var obetalbar. Uppenbarligen hade han inte väntat sig att en tjej i kostym och mockapäls skulle köpa just det. Men jag är min mors dotter, hon slängde sig över kassen och sa "oh, bra att ha!" om allting däri.

Väl nere i garaget lyckades jag äntligen vicka loss alla bitar av avgasrören för vidare transport hem till stan och arbetsbänken. Sedan var det bara att börja framifrån med rengöring av hojen. Framgaffel, bromsokfästen, kylaren, under motorn... Putsa, putsa, dremla, dremla, bättre och bättre! 5-56 i alla kontakter jag hittade, silikonspray på kablarna, fett på skruvarna. Så tillbaka med allting på en gång medan jag kommer ihåg hur det satt. Inga avancerade saker, bara pyssla. Men det ska ju också göras...
Rostigt uschligt avgasrör! Men inte så länge till...

Nån gång ska jag säkert komma på hur jag får bort den där j-la luftburken också!

Inga kommentarer: