måndag 17 december 2007

Ett sammelsurium av slangar!

Operation rengöring fortsätter. Idag var mina verktyg en flaska 5-56, en flaska silikonspray, vitt lithiumfett, lite lampolja , ett par trasor och en tandborste. Okej då, för att få bort staget till gasvajern fuskade jag och använde en hylsnyckel också. Jösses vad skit det var i den fjädern, det riktigt knastrade om den. Men lite marinering i lampolja, avtorkning ch lite lithiumfett så blev den som ny. Åtminstone fick den en betydligt ljusare färg...

Staget som överför rörelsen från gasvajern och öppnar spjällen för luft in till cylindrarna. Samt den numera rätt rena fjädern.

När allt på högersidan var klart flyttade jagmig till vänstersidan bara för att inse att där satt ju alla slangar och kontakter. Hu! Men efter lite pyssel var alla slangar blankare, alla kontakter isärtagna och sprayade, de flesta ytor mellan alla slangar klart renare och jag klart skitigare. Det hade kanske varit en idé med handskar - idag också. Och som vanligt har jag slagit huvudet i styret. Kanske läge att sätta på ett par tennisbollar eller något annat som skyddar!

Ett j-la sammelsurium av slangar, kablar och kontakter. Hur tusan får man rent det här? Men ganska fint blev det iallafall.
För övrigt hittade jag jättefina blå slangar på ebay. En kit att ersätta alla slangar med på just en 748:a. Höll nästan på att köpa det bara för att pigga upp mig själv, farligt, farligt. Tur att jag inte har Paypalkonto, då hade det säkert gått av bara farten. Alltså, inte surfa på ebay när man är i behov att tröstshoppa!

1 kommentar:

Bengt sa...

Halloj-hoj

Det där med tennisbollar som skydd var geniaaalt eller Lyyysande-flickan ! som en viss kändis skulle sagt.
Probelmet är bara hur man ska få fast dem på huvudet...

//#4494