lördag 12 april 2008

Enkla nöjen

Jaha, så då har jag ingen hoj att meka med på helgen. Släppte istället fram min husliga sida och rensade ut gammalt junk ur köket i stugan, städade och fyllde på med lite egna grejor. Nu går det faktiskt att använda köket på riktigt, om jag bara tar och skaffar lite mat... Liten frys är också beställd, sen kan jag ägna mig åt säsongsboende. Pendla mellan Björnlunda och stan, med enda garanterat resultat att jag alltid kommer ha sakerna på fel ställe. Men det kan det vara värt för att kunna vakna upp i en 1700-talsstuga och dricka kaffe på trappen innan jag åker till jobbet.

Som en god dotter följde jag med på en promenad till affären, där killen i kassan på lantligt vis hälsar glatt på mor min och pratar om ditten och datten. Kommer ihåg när jag som tonåring hade varit och solat (ja, det fanns faktiskt ett solarium) och skulle ta bussen in mot Södertälje. Insåg att jag var jättetörstig, men hade inga kontanter på mig. Springer in i affären, tar en läsk, visar upp den i kassan och säger: "Sätt upp den på mamma" och springer ut och hinner precis med bussen. Landet har sina poänger!

På hemvägen korsar man "stora vägen" och när vi närmar oss hör jag ett muller långt borta. Småspringer fram till vägen för att stå alldeles nära när mullret kommer förbi. Lölligt? Inte då - helt normalt för en Desmoholic! Mullret visar sig vara en Ssie dark och jag inser helt plötsligt att jag har ett stort fånligt leende över hela ansiktet.

Vi har enkla nöjen på landet!

Ett annat enkelt nöje - dagens plockade blommor

Inga kommentarer: