söndag 22 juni 2008

Rapport från ett regnhål kallat Gelleråsen

Årets första Duccekörning på Gelleråsen, ovanligt sent på året. Bättre sent än aldrig och själv hade jag fuskat genom två dagar med SMC på just den här banan redan i maj.
Gelleråsen betyder grillning, så även denna gång. Förberedelser för grillning i kvällssolen... Foto: Ronny
Kände mig nostalgisk och bjöd på den gamla KTH-klassikern "Grillmacka". Inga moderniteter, inget trendigt, inga nyttigheter - men väldigt gott. Och mäktigt.
Grillmacka à la Valhall
  • En halv baguette
  • En stooor bit grillad fläskkarré (ca 200g), eller två mindre.
  • Potatissallad
  • Skivade tomater
  • Isbergssallad
  • Sambal oelek
  • Vitlökssmör

Bred lite sambal på den delade baguetten, kleta på potatissallad. Grilla det rejält marinerade (starkt och rökigt) köttet, smält vitlökssmöret ovanpå. Lägg in i mackan, kläm dit tomat och sallad efter bästa förmåga. Se så glad Dick blir när han får en Grillmacka i näven! Foto: Ronny

Försök äta utan att allt trillar ut.... Foto: Ronny

Drick en öl eller två till. Gå ett varv runt banan och försök få mackan att sjunka ner...

Vid promenaden runt såg vi att asfalten som vanligt börjar falla sönder och det var återigen lagningar i Ejes, lagom där man ska köra. Suck - kan de inte göra en bra beläggning nån gång?????

Onsdag morgon, inget regn. Frukost i depån, Brum-brum har en utmärkt lastbrygga man kan använda som bord. Mörka moln hopar sig, himlen öppnar sig och det vräker ner regn! Jag rullar snabbt in Luciano med baken under närmsta depåtält, det är inte så kul att sätta sig på den blöta dynan när det väl torkar upp. För det ska torka upp, basta! Prognosen sa växlande molnighet, inte regn!
Sent förarmöte, första passet blir vit gruppeftersom tiden rinner iväg. Jag är inte ledsen över det och Isa kör såklart inte det passet. Hu nej, det är ju blött! Dock regnar det inte längre, så regndäcken är ingen idé att sätta på. Till 10-passet har det torkat lite (det blåser bra) så jag går ut. Men uj vad försiktigt vi kör allihopa! Särskilt med tanke på allt gummi på asfalten, känns som det kan bli ganska halt.

Det börjar regna igen och Ronny och jag bestämmer oss för att dra på regnfälgarna. Snälla Dick och Arne hjälper till och på ett huj är hjulen byta. Vi får lov att gå ut några varv redan i blå grupp där bara Torbjörn på Indra samt Lasse M kör runt i blötan. Det har självklart slutat regna men är fortfarande blött.
Inte från passet med regndäck, inte från samma bild. Men taget från samma ställe och såg så lika ut att jag var tvungen att klippa ihop dem. Tänk om jag låg så där nära Ronny ända i depåkurvan... Foto: Johan #1170

Så när det är röd grupps tur så är det faktiskt många som kör. Eftersom vi kommer in från banan hamnar vi sist på väg ut, men med redan varma regndäck så är det bara att börja köra om. Jag flinar glatt i hjälmen och riktigt känner hur de omkörda tittar och undrar hur jag vågar köra i den farten i blötan. Kör om Lasse på yttern i depåkurvan, tänk om jag kunde det utan att "fuska"... Regndäck - vilken höjdare!

Naturligtvis var det helt torrt nästa pass, bara att börja byta tillbaka och missa det passet.

Det var andra som körde på den torra banan. Kul att se Monster och Ssie köra som satan på banan och inte bara hyprar. En Ssie med 63 vilda hästar, ett Monster 900 med lite fler (tror jag...) och så en supertrimmad 1038 med en sisådär 155 hästar. Alla i klump och nog ser det ut som monsterkillen tänker försöka köra om... Foto: Johan #1170
Men sen kunde jag rulla ut igen, nu med vanliga fälgarna och däcken. Lite svårt att ställa om snabbt, det tog tre-fyra varv innan jag fick upp flytet igen. Men sen gick det bra och jag börjar tycka bättre om banan igen.
Sista passet går jag ut bakom några som inte har däcksvärmare och som jag alltså försöker ta mig förbi. Det gå sådär när hojen framför är en 1098 som drar som tusan ut ur kurvan och jag är för feg för att ligga nära bakom. Efter ett och ett halvt varv tänker jag att nu jäsiken ska det gå ut ur depåkurvan och på rakan. Ger järnet hela vägen och bromsar klart senare än vad som är komfortabelt. men vad tusan, nån gång måste jag ju utnyttja det faktum att jag vet att jag inte nyttjar mina marginaler. Effekten blir som vanligt att jag kryper igenom första kurvan och behöver lite tid för att hämta mig och få upp flytet igen.
Fina bilder har Johan lagt upp på www.motljus.com/ducce Jag är glatt omedveten om att de andra försöker jaga om..
Nästa raka tar jag det lite lugnt när jag helt plötsligt ser att det står hojar i första kurvan efteråt. Aj då, bara att lätta och rulla förbi lite fint. Men vad i h-e - där ligger Ronny som en annan solande katt mitt på banan, Anders och Mackan är bredvid. Puttrar in mot depån och efter hårnålen står en kille stilla på stödet. En till vurpa på samma varv! Men han rullade in själv iallfall.
Ambulansen går ut och hämtar in, sen går vi där och undrar hur det gick. Bättre att förebygga är ju devisen, så det var bår och nackkrage för säkerhets skull. Ser ju ruggigt ut, men tack och lov visade det sig verkligen vara extra åtgärder. Den enda blessyren var ett par tillknöcklade revben, inget annat. Phu! Till och med hojen klarade sig bättre än man kunde tänka, kraschpucken och fotpinnen gjorde jobbet. Skraphål på kåpan, märken på generatorkåpa och kopplingshandtag - det får man anse vara bättre än väntat...
Eftersom det var onsdag var det bara körning till 16, så vi åker tidigt hemåt. Snöpligt slut på dagen, men vi vet iallafall att allt är bra. Åka hem från Gelleråsen känns dessutom som nästgårds efter Knutstorp och Anderstorp. Så vi åker förbi Björnlunda och lämplar av Luciano med prylar för lite sommarservice innan vi styr mot stan igen. Tillslut är vi hemma, det är fortfarande in mörkt och solen går ner över Stockholm. Nu dröjer det flera veckor innan nästa körning, det känns konstigt...

4 kommentarer:

Markus sa...

Bättre att förekomma än förekommas - det är alltså inte min tietretti8 som håller på att rundas av en Monster! :-)

Lilldocke sa...

Bra där, på hugget ska man vara!

Lilldocke sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
FastMike sa...

Det är Peters 1038 som blir omkörd