onsdag 4 juni 2008

Jag skulle ju bara byta reg-skylthållaren!

Dagen B imorgon, B som i besiktning. Jag ska bara byta reg-skylthållaren och koppla i kablarna till framblinkersarna, det går fort. Lite mekigt med toppkåpan av, men man kan lirka av den utan att skruva av kraschpuckarna och ta av sidokåporna. Det går fort.
Haha! Så här såg hojen ut efter ett tag:
Isärplockad - jag skulle ju bara byta reg-skylthållaren!

Det började bra, skruvade bort lilla bakdelen och kopplade loss de små blinkersarna, satte dit originalbakdelen efter att flyttat över skylten. Plättlätt! Fick t.o.m. rätt sladd till rätt blinker på första försöket, vilken mek jag är. Lirkade av toppkåpan, kopplade ihop sladdarna till höger blinkers, funkade fint. Kopplade ihop vänster, funkade inte alls. Bytte sladdarna. Funkade inte. Sprayade lite 5-56 och tokade av. Funkade inte. Tog loss blinkersglaset och kollade på lampan, trådarna ser hela ut men man kommer inte åt att byta lampan. Nähä. Vad gör jag nu?
Jo, jag skruvar loss en blinker från den lilla skylthållaren bak, tar isär luftsnabeln med sina åtta (!) skruvar, tar loss blinkern, sätter dit den andra som är nästan likadan bara lite längre, skruvar ihop snabeln igen (nu med fyra skruvar, den ska ju snart isär igen), kopplar ihop och den blinkar så fint så. Phu!
Kanske en idé att kolla bromsljusen inan ajg lägger ner. Fram - funkar. Bak - funkar inte. Alls. Skiiit! Tar isär kontakten, sprayar, funkar inte. Ringer supprten i Danderyd och får tipset att den lilla piggen brukar krångla. Tar loss fotbromsen, justerar skruven, sprayar på den lilla piggen och lirkar lite. Funkar! Åtminstone efter jag kom ihåg att jag fortfarande hade kontakten isär och satte ihop den...

Fotbromsen, med skruven som trycker på den lilla piggen och ger ett fint rött bromsljus. Ibland iallafall.

Nu ska jag bara sätta på toppkåpan, står och försöker knö in den mellan lysena när det slår mig att jag saknar justerskruven. Det upptäckte vi på Knutstorp och jag skulle ju fixa en ny i veckan... Skulle ha gjort... Jaja, lamporna sitter där de ska även om de lyser lite högt. Men det går att få dem lysa lite mer nedåt om man drar in ett buntband i hålet istället, och buntband är jag bra på. Dra, dra, dra.
Nu så, nu kan jag sätta på alla kåpor, montera på kraschpuckarna och sätta på kapellet. Det tog ju bara två timmar att byta reg-skylthållaren!

1 kommentar:

hauge sa...

Haha!
Välkommen till annonyma motorcykelmissbrukare!
Jag skall bara.......................


Tjingeling