onsdag 11 juni 2008

Dagen på Sviestad

Ja, ja, jaaaaa, jag ska skriva om dagen på Sviestad! Senast jag åkte ner (18:e maj) var det 5 grader och regn. Nu var det 15 grader redan kl 06.00 på morgonen. Och mer blev det. Sviestad är kanske inte den banan med bäst sol- och regnskydd (även om det inte är den starkaste punkten hos någon bana), dessutom utslängd mitt på Linköpingsslätten. Det artade sig till en svettig dag med andra ord...

Väl på plats var det ett snabbt förarmöte där det berättades att dagen var för de som jobbat som funktionärer förra året och eftersom de var så få hade man även bjudit in folk från Ducceklubben. Gruppindelning, två för gathojar och en för rejshojar. I mitt stilla sinne tänkte jag att de där funktionärerna nog hittade runt banan med förbundna ögon och skulle svischa förbi en allihopa. Men när alla ställer upp sig är det klart fler i lugnare gruppen, så jag väljer den snabbare. Hittar de runt bra så hittar de nog runt mig med.
Lugna fina mastervarv, superbra när man känner sig osäker på banan. Sen ut på första riktiga passet. Det går ganska bra, det är kul, det är otroligt svettigt! Knäskrapar i utgången på S:et, första på den här banan. Det var inte läge för det i vätan i maj och nog känns det som körställningen har blivit bättre.
Överst - jag med fem kursdagar i bagaget bara i år, där jag slitit med körställningen. En av kurvorna det lyckades i, det är inte alltid...

Under - Anders med knät i vädret och kroppen rakt upp. Men likförbannat svischade han förbi i full fart! Då blir man uthängd på bild som hämnd...

Hasse gör en klassiker - "ska bara hänga på Ronny" och hamnar i spenaten. Turligt nog hamnade han med både hjulen i spenaten innan den la sig, så det blev inga större skador. Men killar alltså! "Jodå, jag tar och hänger på Ronny fast jag har ny hoj och Ronny har kört åtta bandagar redan i år, för att inte tala om alla förra året, det går nog bra". Ja jösses, lite av det skulle jag nog behöva.

Andreas kom ner utan sin icke-fungerande-hoj och fick låna lite andra, framförallt Dicks och köra lite. Men mellan det var han ute och fotade, det tackar jag särskilt för!

Jag försöker bara köra fint när jag ser fotografen, andra showar rejält! Ronny gillar att fula sig framför fotografen, fortfarande full fart.
Jenny och Pumba - bara sååå snyggt!

Det gick åt mycket vatten, Resorb och glass under dagen. men att ta med sig egen lunch var en hit, maten på Sviestad är inte att rekommendera om man vill ha något mer än bukfylla. Eftersom vi bara var tre grupper men ändå körde 15 minuters pass p.g.a. värmen så blev det många pass. Så något kunde man stå över och bara sitta still i skuggan. Bara en halvtimme mellan körningarna var tufft!

Luciano i skuggan eftersom sladden bara räckte dit. Så alla sällskapade med honom!

Lastningen klar efter en halvtimme och på vägen stannade vi i Nyköping för salt mat på McDonalds. Alltid lika svårt att slita sig och åka hemåt, men oh så skönt när allt var urlastat och jag kunde sjunka ner i soffan på kvällen. Med fönstren vidöppna för att försöka få in något av kvällsluften. Ännu en härlig dag på banan!

1 kommentar:

hauge sa...

Jag vet inte hur man skall tackla detta. Det är alltid trevligt att se kvinnor från baksidan (åxå) :-), särskilt i tajta skinnkläder (det händer alltför ofta nuförtiden, att man blir omkörd alltså), men det ser fortfarande ut som ni kan skylta mer med dom andra behagen för att få till den rätta (kör)ställningen. Dvs. ut med överkroppen!!!
Snyggt jobbat!!!


Tjingeling