lördag 1 mars 2008

Skrubba, skrubba...

SMHI spår regna och blåst, läge att planera en dag i källaren med Luciano. Det blev ju inget i förra helgen, släpade granris i vårsolen istället. Men idag dök jag ner i garaget direkt efter den oförskämt långa och smarriga frukosten.

Gav mig genast i kast med bromsoken fram.
Bromsok före skrubbning - ujuj...
Bort med beläggen och skrubba, skrubba. Låt ligga och marinera. Ta under tiden och skrubba lite nedanför kopplingen, där samlas det skit vill jag lova. Tandborste är bra, skrubba, skrubba. Låt marinera. Ta skruvarna till bromsoken så länge, skrubba skrubba, torka av - klara! På bromsoken igen, skrubba lite till, torka av, lägg i ny marinad. Gå på under svingen och baksidan/undersidan av motorn. Skrubba, skrubba. Skrubba lite till. Byt vinylhandskarna, de har garanterat fått hål. Skrubba nedanför kopplingen igen, ta en liten skruvmejsel och trasa för att komma åt i alla hörnen. Torka av - klart! (Zeke - kolla inte!!!!) Skrubba på bromsoken igen, nöj dig och inse att de inte blir bättre, sätt ihop, fetta in skruvarna, sätt i dem och se glad ut. Skrubba en sista gång under motorn och ge upp, torka av och se glad ut.
Något renare bromsok. På plats för att kolla vinkeln för bromsslangen som ska på.

Nästa steg - bakdrevet. Åkte till metropolen Gnesta för att köpa en låsrings-tång så jag ska få loss den stora låsringen. Lyckas ta mig in i plastförpackningen och efter det var det en baggis att få loss låsringen.
Ny fin låsringstång och den dumma låsringen borta. Haha!
Shimset kommer efter - men sen då??? Står som ett fån och funderar på om delen jag har i handen är en del eller två, tre många... Det borde rent logiskt vara så att jag ska ta bort mittendelen och sätta den på den nya fina drevadaptern - men hur stor chans har jag att det är logiskt? Syns inte om det är fler delar, men skitigt och rostigt är det. Låt marinera i 5-56 till nästa vecka så ser vi vad som händer...

4 kommentarer:

hauge sa...

Om du är matpolis så är jag mekpolis!!!!!
Skruvar som håller bromsskiva och bromsok skall loctite:as

Tjingeling

Lilldocke sa...

Då få jag väl göra det i år då! Förra året åkte ju oken på och av fler gånger än jag kommer ihåg p.g.a. alla framhjulsfix, och ingen Loctite där inte... Men jag ska inte skruva fast dem förrän hjulen har fått nya däck och sitter på plats :-)

hauge sa...

Du kan köra stark till skivorna om du inte håller på och byter hela tiden (du kommer inte att behöva regndäck..). Till oken kan du använda demonteringsbar loctite eftersom du skall byte en del däck. Loctite har även den fördelen att skruvar inte ärgar fast heller. Dvs. dom sitter alltid lika hårt.

Tjingeling

SuperSport sa...

Det va då ett jäkla putsande! Jag som har grästuvor som sitter kvar i bromspumpen fortfarande :(

Vill du va så vänlig och inte parkera så nära mej i depån i sommar. Min Ducce skäms nog om din står bredvid!