måndag 24 mars 2008

Påsk i garaget

Påskafton, sovmorgon, långfrukost med tidningen. Sen en sväng till Isa via hovleverantörerna Claes Ohlsson och Biltema. Kom hem med en polermaskin, nya sliptillbehör till Dremeln, diverse spackel, slippapper, Autosol, silvertejp och andra bra-att-ha-saker.

Väl ner i källaren packade jag upp polermaskinen och insåg att den är gigantisk! En sån där man håller med båda händerna och förväntas polera bilar med. Men den gick fint att montera i skruvstädet, sen var det bara att gnida in rören med Autosol och börja polera. Som vanligt kom jag inte åt överallt på de ormliknande rören, men det blev ganska blankt ändå.
Stor polermaskin för lite rör!

Blanka fina rör!
Nu jäddrar får rören vara lov att vara klara, dags att montera tillbaka dem. Åker ut till Björnlunda och dyker ner i garaget på påskdagen. Putsar till fjädrarna till rören och börjar glatt sätta tillbaka dem. Lite knöligt att komma åt skruvarna på de delar som sittermot cylindrarna, men envis är jag ju. Gör ett uppehåll för en läcker påsklunch (att ha hojen i mammas garage har sina poänger!) och läser på lite i Haynesmanualen. Inser att jag har glömt brickorna som sitter mellan cylindern och röret, och den enda jag har är inte i skick att återmonteras. Darn! Bara att skruva bort och lägga åt sidan i väntan på nya delar.

Ger mig på bakdrevet istället. Bestämmer mig föatt ryckutjämnarna är i gott skickoch börjar skruva ihop nya adaptern med medbringaren.
Nytt 40-kuggars bakdrev!

Vänder på drevet och inser att ryckutjämnarna inte alls var i så bra skick. Gummit börjar krypa ut, jaha. En sak till på inköpslistan.
Ryckutjämnare som inte ser så fräscha ut...

Dagens lista:
Brickor till utblåsen
Ryckutjämnare
Banjobult för dubbla bromsslangar
En inte så rostig skruv till stödet
Kontakt till alla kablar till bakblinkers och skyltlampa
Nån annan variant på skyltlampa
Men det är ju vinter - jag har gott om tid på mig!

2 kommentarer:

hauge sa...

Nästa gång du skall polera metall så kör med borrmaskin, lumptrissa samt polervax/autosol. Vax är att föredra. Autosol lämnar inget skyddande lager men har kanske sämre avverkning. Maskinen du använder nu är för lackplolering.
Tjingeling

Lilldocke sa...

Jaja - jag hittade ingen lumptrissa så jag slog till på den där. Det funkade ju, det blev blankt :-) Sen kanske den kommer till användning på bilen, man vet aldrig. Den polerar jag lite dåligt...