torsdag 6 mars 2008

Bromsslangar och irrvägar...

I somras upptäckte jag som några vet lite blandade blåa bromsslangar i en låda som jag fick med hojen. Vid en närmare titt var de väldigt lika de dyra fina kevlarslangarna hos Ducati Stockholm och tamej sjutton så stod det *KEVLAR* på dem också. Hoppsan Kerstin, så lägligt då eftersom jag ändå hade tänkt byta till två separata slangar. Detta på grund av att den befintliga slangen tryckte ner min fina kolfiber-framskärm så den skrapade mot däcket.

När Luciano var på service i höstas och hux flux fick en ny bromspump så bad jag dem även sätta på de fina blåa slangarna. Då visade det sig att de var på tok för långa! Men innan jag gav upp dem så tänkte jag kolla med NBM Hydrualic vid Pampas Marina om de kunde korta dem. När de nu låg hemma och skräpade...

Att besöka ett ställe som har öppet dagtid har inte varit det lättaste för en hårt arbetande *host* tjej. Har åkt omkring med de slangarna och den gamla lite för korta i bakluckan ett tag nu. Men igår så kom jag på att nu passerar jag Pampas Marina på Essingeleden och har en timma till nästa möte. Hurra!

Men hur svänger man ner till Pampas norrifrån? Åkte av vid Hornsberg eftersom jag kom på det lite sent, passerade vägtullen, vände, passerade igen och åkte tillbaka upp på Essingeleden. Svängde av mot Huvudsta, och vilken av alla stora leder ska jag ta nu? Tittade åt vänster, denn såg ut att gå tillbaka till Essigenleden. Åkte åt andra hållet, svängde runt, in mot stan borde passa. Nähäpp, då hamnade jag in på Klara Strandsleden rakt in till city. Tjoho, massa trafik, vägtull igen, svänga av, tillbaka, vägtull ännu en gång, ut mot Huvudsta igen. Och DÄR ska jag svänga ner!
NBM - ett hål i väggen man ska känna till!

Mycket nöjd kommer jag fram och går in i det lilla huset till gubbarna som kan allt om hydualiska slangar. Inte kan de korta mina inte, men de kan fixa ett par nya på momangen. Så vi måttar på den befintliga, kollar banjobultarnas vridning och läge, väljer färg och så står jag helt plötsligt med nya bromsslangar i näven! Ser man på, det var ju otroligt smidigt. Inte var det så dyrt heller - nu hoppas jag bara att de passar...

3 kommentarer:

hauge sa...

Inte dyrt???
med vilka referenser??
Jag köpte nya till pason (allihop,broms fram+ bak + koppling. tot 5 st) hade räckt till en radialbromspump modell fräck!!!!

Tjingeling

Lilldocke sa...

Mina referenser! Två måttbeställda fina nya slangar för under 1000:-, det var inte så farligt...

hauge sa...

Jag skickar dig nästa gång......

tjingeling