söndag 30 mars 2008

Vilken överraskning!

Kommer ut till garaget och hittar det lilla paketet med delar från handlaren i väster. Lika snabbt som vanligt, och dessutom med en handskriven monteringslapp för den dubbla banjobulten och de många kopparbrickorna. Det kallar jag service!
Dagens leverans - blandat smågodis...

Tänk att ryckutjämnare kan vara så rena och fina. Undrar hur länge de ser ut så? Trist bara att man behöver en torx för att hålla emot när man skruvar fast dem, så inget färdigt drev den här helgen heller. Hmmm, det börjar lukta stress på slutet...

Kommer ner i källaren och börjar med att skruva av avgasrören från fästena igen för att sätta den lilla brickan mellan cylinder och rör. Gick förvånansvärt smidigt, behövde inte koppla isär de rör som jag med blod, svett och tårar lyckats få på fjädrarna på förra veckan.

Blankt fint avgasrör, ända tills första turen i regn...

Sen skulle jag bara koppla på de blanka, nypackade dämparna också. Tjoflöjt, lätt som en plätt. Eller kanske inte. Efter en del lirkande gav de med sig och satt på plats. Sen är det ju bara att skruva ihop dem baktill. Visst, förutom att man ska hålla ihop 4 små plåtar med hål, trycka igenom en kort skruv med brickor på båda sidorna och samtidigt skruva på den lilla muttern. Innan man tappar greppet och allting sprätter isär igen... Skam den som ger sig, tillslut satt den där. Varpå jag upptäcker att "banden" runt dämparna som man fäster i ramen inte satt på plats. Bara att lossa skruvhelvetet igen och börja med att sätta fast dämparna. Andra gången jag skulle få på skruven så ropade jag på mor min som fick hålla emot. Mycket lättare!

Den fina dubbla banjobulten var bra, men så insåg jag att det ska vara en med kontakt till bromsljuset för att jag ska få Luciano genom besiktningen. Jaha, bara att skriva en sak till på inköpslistan. Dessutom fick jag inte kläm på hur jag kunde rotera bromslangarna, det lät ju så lätt när killen på NBM beskrev det... Lägg åt sidan, ta vid senare tillfälle brukarfungera så det fick vara alternativet för dagen.

Sen gör jag den ritktigt jobbiga upptäckten. Den lilla sprickan på utsidan av luftburken som jag borrade upp förra veckan så den inte skulle sprida sig förstod inte att så var fallet. Den hade blivit bra mycket längre, långt förbi hålet och gick inte riktigt att ignorera längre. Till inköpslistan - ny luftburk.

Ingen bra dag, ett steg fram och två steg bak kändes det som...

2 kommentarer:

SuperSport sa...

Inga torx?! Men Anna, det måste man ju ha, jag har lånat ut mina på flera bankörningar... fast fan vet om jag haft användning av dom själv :o)

hauge sa...

Slangkopplingarna är inte bara att vrida. du måste sätta upp dom i ett skruvstycke och använda tång. Tänka på att använda verktyg med käftar som inte repar dina nya fina slangar!!

Tjingeling