måndag 8 oktober 2007

Sista turen för i år...

Det regnade inte och om man ansträngde sig kunde man ana sprickor i molnigheten. Klart vi skulle köra! Nillan kom och hämtade upp mig för en fikatur till Rosenhill och då hade faktiskt sprickorna i molnigheten blivit riktigt rejäla. Jag som åtminstone hade en fasttejpad backspegel fick köra först, även jag fortfarande saknar hastighetsmätare. Men vad sjutton, man följer trafikrytmen på motorvägen och på de mindre vägarna kör man iallafall efter eget huvud.

Åker in på Slingerbulten och kommer ikapp en bil. Men det var uppenbarligen lokalbefolkning, för hej vad det gick undan. Låg rätt bra där bakom, bilen får bana väg i alla skymda kurvor. Efter ett tag komemr vi ikapp först en och sen ytterligare en superlångsam bil. Men med kurvor överallt så är inte jag den som bränner förbi tre bilar tätt ihop. Men det finns det andra som gör, vi körde ju på Slingerbulten... I en kurva kommer två japs och bränner om (de måste ju tyckt att vi var världens töntar...), får möte, klämmer sig in mellan bilarna som får tokbromsa, och så ut och förbi igen. Visst, så kan man göra... "Hallå där, det är min försäkring som blir dyr när du blir mosad!!!"

Närmar oss Rosenhill, möter en och annan hoj. I en kurva dyker det upp en svart hoj, var det inte en Ssie? Och var det inte Krister som körde? Klart det var, i nästa korsning stod han bakom oss efter att ha gjort en liten kovändning! Sitter i solen och njuter på Rosenhill när vi hör mullret och rasslet av en Ducce med torrkoppling. Och eftersom alla ducceåkare känner varandra så tänker vi att det kanske är Max som är ute på sin favoritväg. Jajjemän, det var det ju!

Tillslut puttrar vi hemåt och jag ställer hojen redo bakom släpet. Monterar av alla kåpor och tar upp dem på vinden, lastar på hojen (med hjälp av en oanande kompis som jag hade bjudit på middag...) på släpet och drar över kapellet. Nu står han som en annan Ratbike och väntar på dagens transport till service och efter det blir det raka vägen till mammas garage och vintervila.

Bara en sådär 7 månader tills nästa bankörning...

Inga kommentarer: