lördag 6 oktober 2007

Powershopping

Alla som har försökt att hitta ett par bra jeans vet hur lång tid det kan ta. Det ska vara rätt tvätt, rätt form, rätt längd och sen ska de helst inte kosta som ett radialbromsgrepp med pump. Dessutom är det en pärs att prova alla felaktiga jeans på vägen, det behövs humor motsvarade ett helt år av Monty Python för att inte deppa ihop när man ser sig själv i spegeln i alla konstiga jeansmodeller. Men det som inte dödar det härdar, så nu var det dags att verkligen ge sig ut och möta provrummen. Till detta stod även ett par stövlar på inköpslistan, även de i en egen klass på shoppingens svåra lista. De ska passa i foten, ha lagom hög klack, vara rätt form och färg, och dessutom ha lagom vida och höga skaft. Ja, även här gäller att de helst inte ska kosta lika mycket som jeansen. Tjohopp, det plockar man ju fram på en kafferast...

Har insett att idag är en utmärkt dag för shopping, även om mina vanliga shoppingsällskap inte kunde närvara. Bestaämmer istället att gå på Skansen med en kompis och hennes familj "jag ska bara shoppa lite först". Åker in och börjar på Åhlens, där har man ju urval så det räcker. Fastnar direkt i Tiger-butiken och kommer ut med en snygg stickad tröja. Skärpning - jag ska ju ha pengar till jeans och stövlar kvar!

Går resolut till jeansavdelningen och börjar plocka bland alstren. Hittar två par som verkar riktigt bra och går in i provrummet. Drar av mig de enda bra jeansen jag äger och undrar vilka ben som har letat sig in i provrummet. För inte kan de där bleka dallriga sakerna tillhöra mig? Bäst att gömma dem i nya jeans. Ålar i de tighta stretchiga sakerna och kostaterar förvånat att de sitter riktigt bra. Ojojdå! Billiga dessutom, nåntng måste vara fel... De mer än dubbelt så dyra var också bra, men faktiskt ett uns sämre passform på. Så jag tar mina billiga jeans och lullar glad till kassan. Det här går ju strålande - en affär och redan jeans och tröja!

Går rakt över gatan till nya skogallerian. En hel liten shoppinggalleria med bara skoaffärer, det är inte illa. Fast egentligen är det bara fem butiker på samma ställe, d.v.s. de vanliga affärerna fast med lite mindre promenadavstånd. Men det är bra så, det går fort att kolla igenom beståndet. Hittar ett par fina stövlar som har lagom klack, snörning så skaftet passar, rätt färg, rätt tåform och jag vänder försiktigt på dem för att kolla priset. Undrens tid är inte föri - de är inte heller dyra. Slår till på ett par fina innersulor (dämpningen var väl i klass med priset...) och har helt plötsligt en påse till i handen. Hinner lagom ut ur affären så ringer kompisen och undrar hur det går. "Eh, jo, jag är nog klar nu..."

Efter att ha powershoppat så hårt är jag absolut värd en härlig lunch på Rosendahls trädgårdar, med både mat och mumsig bulle. Jag sparade ju ändå 600 kronor på jeansen...

Inga kommentarer: