tisdag 23 oktober 2007

Blanketthysteri

När man jobbar i ett stort företag så ska allt gå "rätt" till. Då ringer man inte till IT-killen och säger "jag behöver webmail" och så löser det sig. Nej, nej, här ska det fyllas i blanketter!

Det börjar lite lugnt med att jag ska beställa en ny dator åt en tjej på avdelningen. "Ny utrustning"-blankett i kombination med investeringsblankett. Inte så konstigt, gick rätt bra att fylla i. Ja, förutom att det skulle skrivas under av avdelnings- eller regionchef. Jag är distriktschef direkt under regionchefen, kan jag skriva på? Ingen aning, bäst att sticka den under näsan på chefen...

Skickas till "IT-avdelningen" står detsen på blanketten, via post dessutom och inte e-mail. Jaha, och var tusan ligger IT-avdelningen då??? Det är ju inte så att vi har internpost runt hela landet. Frågar och får reda på att de ligger i vårt hus, internpost alltså. Bingo!

Sen skulle jag beställa VPN och webmail till mig själv, tre blanketter till. Dessutom står det tydligt att webmailen kostar massa pengar så man ska snåla med den. Ja jösses, byråktrati när den är som bäst!

Stoppade alla blanketter i ett kuvert och skrev prydligt "IT-avdelningen" på det, dessutom "IT-beställning" för det skulle man också göra. Konstaterade att det tog halva eftermiddagen att fixa så enkla ärenden. Tur att jag bara är chef...

Inga kommentarer: