onsdag 15 augusti 2007

Hur är det möjligt?

Risken med att ha en bloggare till kompis är att man hamnar i texten själv. Först försökte jag att hålla det anonymt, men det var helt omöjligt. Så nu tänker jag gladeligen berätta om allt som händer runt omkring.

Igår hörde jag att Ronny skulle ta av hjulen och lämna in för däcksskifte. Inte för att jag behöver byta däcken ännu, men en liten vändning av bakdäcket innan Gotland skulle inte skada. "Snääääälla, kan du inte komma och hämta mitt på vägen till Wheeler Dealer?" För övrigt världens coolaste däckverkstad! Jodå, det kunde väl gå för sig. Själv hade jag inte tid, jag hade för jösse namn fastnat i senaste Harry Potter-boken... Efter ett tag ringer det och världen är upp-och-ner-vänd. "Jag får inte loss bakhjulet!"

Ehh, vänta, vänta - det är ju jag som ska ha problem och behöva hjälp! Inte tvärtom. Det ska inte vara jag som har det längsta spärrskaftet och de svarvade hylsorna som gör det lättare att få kraften på muttern. Men så var det trots allt och det gick tillslut in i huvudet. Så jag tar min fina svavade hylsa och det lååånga skaftet och ger mig av. Tut, tut, här kommer mek-akuten...

Men inte hjälper hylsan och skaftet och mitt hängande på bromsen. Hojen gungar, hela bakdäcket trycks ihop men muttern rubbas inte. Intressant, eftersom det är korrekt draget för bara två veckor sedan!

Vi ger oss ut på jakt efter ett förlängningsrör och tittar lystet på diverse trafik-skylte-stolpar, räcken och annat som skulle kunna funka. Tyvärr såg grannarna lite misstänksamma ut när vi drog i stolpen, så vi gav upp det. Men så! Det lyser i den lilla smidesverkstan i huset bredvid och han kan såklart fixa en förlängning om vi kommer med skaftet. Hurra! I verkstan stod dessutom en 996:a och en otroligt gammal räser-Ducce! Klart vi fick hjälp...

Med ett skaft på en bit över en meter ger sig muttern med ett knak i klass med min fastrostade variant i vintras. Sen var det bara att stressa efter mitt hjul och sladda in till Kjelle i verkstan två minuter i åtta och lämna hjul och däck. För första gången frågade han om Ronnys namn och märkte däcken, det stod nästan likadana däck och fälgar där redan. (Vem hade lämnat?) Klart skulle det vara torsdag-fredag sådär nångång...

Hann inte klart Potter, men idag så! Tänker inte berätta hur det gick, men jag ska gå och tvätta bort mascaran nu...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har du inte lärt dej att man ska byta eller vända bakdäck minst en gång varje bankörning, då sitter det aldrig fast ;)

/P-O

Lilldocke sa...

Du skulle ha lärt Ronny det, inte mig ;-)

Anonym sa...

Håller Ronny med om det :o)

/P-O