torsdag 7 augusti 2008

Tjejdag på Gelleråsen 1/8

Ett mail damp ner i inboxen om att jag hade fått plats på SMC Stockholms weekendkurs. Hoppla, då får jag väl gå tjejdagen på fredagen också eftersom det bara var 35 anmälda deltagare...

Lånade Jenny och Lasses släp och fick på köpet med Jenny på tjejdagen. I logistikfunderandet på hur vi skulle göra med släp och hojar gick det upp för Jenny att hon faktiskt kunde köra hojen hem från Karlskoga - något som inte ens ingick i världsföreställningen. Vi är inte helt normala, bevisat än en gång!

Vi inkvarterade oss på Modellflygklubben tillsammans med Cahrlotta och Åsa samt deras paraplypojkarna Fredrik och Anders. Klart duccetjejerna har paraplypojkar med sig till banan! Fredag, strålande sol och supervarmt. Både jag, Jenny och Charlotta hamnade i samma grupp med Ezzo och Micke som instruktörer. Konstigt vad nöjda de såg ut mitt i tjejskaran...

Övade snabbstyrning och sittställning - som vanligt. Efter lunch tyckte Ezzo att jag nog var närmast obildbar när det gäller snabbstyrning, så han slängde upp mig bakpå för att visa praktiskt hur det skulle gå till. "Vill inte" pep jag till ingen nytta, sen åkte vi iväg. Knäna under hakan och man sitter fullständigt ovanpå hojen. Hu! Första kurvorna gick ganska bra även om jag pep "iiihhhhh" när hojen bara försvann under mig in i kurvan. Hårt inbromsning in i Ejes gör att jag helt plötsligt befinner mig framför skjuts-kutsen hängandes i luften med försök att låsa stöveln mellan fotpinne och kuts. "Aaahhhhhhhhhh!" I hjälmen kan ingen höra dig skrika.... Till slut får jag grepp mot tanken och kan hålla emot i inbromsningarna och kan börja flytta mig i kurvorna. Kul? Nja, men jag dog inte iallafall... Hoppas Ezzo uppskattade att ha en skrikande ryggsäck med järngrepp bakom sig på hojen.

Har man ingen fläta som fladdrar i vinden så få västen fladdra!

Resten av dagen puttrade jag omkring och övade enligt lektionen (det lilla jag kom ihåg genom skräcken...). Övade omkörningar, då tempot var lägre än det brukar. Slut blev jag iallafall och svettigt värre var det. Och kul!
Vi fick öva på att ta av hjälmen på någon som är skadad också, nyttig övning.

Vi hittade en Thaikrog inne i stan och hämtade med oss mat till vår idylliska lilla stugby. Underbar sommarkväll i sällskap av Ducatister och två dagar till på Gelleråsen - ibland har man det bra. En skönare säng hade ju inte skadat, men vi drog fina timmerstockar ändå.

Inga kommentarer: