torsdag 1 maj 2008

Primo Maggio

Så var det äntligen dags för årets officiella premiärtur för Ducceklubben. Samling i Upplands Väsby och gemensam färd till den italienska träffen vid Skokloster, en lagom uppstart. SMHI hotade med regn, tog tillbaka, föreslog skurar, ändrade till mulet och när det väl började regna igår kväll kunde vi bara hoppas på att det också betydde att det skulle ha gått över tills vi skulle samlas.
Morgonen kom och det hade börjat torka upp. Kallt och lite fuktigt, visst, men man anade solen mellan molnen. Jag glömde jacka och svor lite när jag och Isa åkte iväg hemifrån. Hon körde före i exakt laglig hastighet så jag kunde kolla vad det betydde i varvtal och växel. Busenkelt -5000 varv gällde ganska bra. 3:an i 70, 4:an i 90 och 5:an i 110.
I Upplands Väsby var det helt underbart att komma tidigt och lyssna på allt muller ju fler duccar som kom! En sisådär 70-80 st blev vi som rullade iväg mot Skokloster. Jag smet motorvägen för att vara först vid uppsamlingsplatsen, där vi varje år stannar och samlar ihop oss för att komma in i samlat muller till slottet. Vilken känsla det är att rulla in hela gänget, folka filmar, fotar och vinkar!
Uppsamling innan infärd mot Skokloster.

Nu hade solen den goda smaken att titta fram ordenligt, vi glassade runt som sig bör och drack kaffe. När vi beundrat alla duccar tillräckligt för dagen så var vi ett gäng som satte siktet mot Rosersberg och den italienska lyxpizzerian. De hade inte öppnat för dagen ännu, men 10 hungriga ducatister gjorde att de snabbt ställde iordning terassen för oss. Där satt vi i solen och hade det riktigt gott, det kändes nästan som på en bankörning. Lite jobbigt att knäppa skinnstället och knöckla ihop sig över hojen efteråt var det ju. Motorvägen kändes helt okej på vägen in mot stan, även om jag snällt lade mig bakom en MC-polis eftersom jag insåg att skattemärket visst inte hade blivit påsatt...

På vägen stannade jag till vid Toms garage för att få hjälp att lufta frambromsen, Rejält svampig var den, så klart misstänkt med luft i systemet. Luft? Det var minst en hel sockerdricka bubblandes i slangarna! Dr AK får inte godkänt på den uppfyllningen minsann. Hoppas han hanterar andra sprutor bättre än den han fyllde systemet med... Eller så har jag ett gravt läckage som suger in luft - det lär väl visa sig. Men när jag åkte därifrån funkade den fint iallafall, även om det innan dessa hade krävts en total demontering av allt på höger clip-on. Det var ju inte bara att lossa luftnippeln, nejnej. Allt skulle lossas för att komma åt som vanligt, jag måste skaffa mig längre clip-on...
Säsongen har börjat på riktigt!

Inga kommentarer: