söndag 18 maj 2008

Akutmek som vanligt

Tiden går så hemskans fort ibland och helt plötsligt var det lördag. Lördag är ju skönt särskilt om man som jag ska lasta hojen och åka mot Sviesta för en SMC sporthojskurs på söndagen. Men å andra sidan vore det ju bra om jag då hade fixat det som skulle fixas sedan sist. D.v.s. skruva ihop och på stödet samt lufta bromsen igen. Lätt fixat.

Undrar hur många gånger jag ska få äta upp den frasen. Skruvade ihop stödet med den nya dyra skruven och inser att det inte går att fällla ut (d.v.s. fälla ner när det sitter på.) Den lilla distansen man fäster fjädern i tar emot muttern på baksidan om skruven och det tar emot nåt överjävligt när jag försöker räta ut det. Sätter dit stödet och tänker att det nog blir bra då, men det känns inte alls rätt. Ajaj! Ringer Isa och ber att få komma förbi och titta på hennes stöd. Där visar sig distansen ha formen av en bumerang som rundar muttern, men så ser ju inte min del ut.

Ringer Johan som hade mailat om att han hade skruv hemma, tänker att han kanske har en annan distans också. Det hade han inte, men väl ett stöd med en avsågad skruv utan mutter. Tydligen ska det vara så hårt som det var med min mutter, men då fäller stödet upp sig av sig själv. För säkerhets skull får jag hela det andra stödet i handen och travar glatt iväg med två olika alternativ.

Tiden rinner iväg och helt plötsligt är det lastningstid. Så luftningen av bromsarna och fastsättande av ett stöd får vänta. Närmare bestämt tills vi har kommit fram till Björnlunda för nattlogi. Lite i trängsta laget att skruva stöd när hojen står på vänstra sidan av släpet, men för en liten och smidig (host) tjej är det inget som helst problem. Lufta bromsen gick lite smidigare, inte så mycket lft den här gången. Det kanske inte är något fel, håller tummarna för det.

Få på kraschpucken med den kinkiga gängan var däremot lite i svåraste laget i det trånga utrymmet, men något ska man ju göra det första man gör i depån. Hur skulle vi annars hålla uppe imagen om att Ducatister alltid mekar???

Imorgon - körning på Sviesta!

Inga kommentarer: