söndag 25 mars 2007

Hett som i graven, da ger jag mig ut pa hojtur...

Forst maste jag avsloja att jag visst at lokal mat igar, nagot som kallas "amok". En liten gryta med sma bitar kott, gronsaker och sas, toppat med lite kokosmjolk. Inte illa alls :-) Egentligen berodde det mest pa att jag inte hittade thailrestaurangen jag letade efter, men det behover jag ju inte avsloja...

Edit: Amok, gryta i bananblad med kokosmjölk på. Till det en stooor flaska med Angchor beer. Mums!

Idag var det dags att ge sig av ut pa "vagarna" runt Siem Reap for att ta sig till templet Beng Melea. Transportmedlet var en skitig liten grusbushoj av onamnbart marke, halva bromshandtaget borta och latt lackande olja. Men inget varre an att det gick att fixa vid forsta stoppet. Det borjade latt med lite asfaltsvag, sen blev det stor grusvag, sen mindre sandvag, sen en stig... "halla, ursakta, glomde ni att jag inte har kort en san hoj forut??" Kul som sjutton, stannade vid ett litet tempel for forsta paus.
Edit: Stopp för att köpa vatten mitt ute i ingenstans. Tur att det finns ställen som säljer vatten och andra nödvändigheter lite överallt!

Det var hyfsat varmt att stanna, jeans, kangor med raggsockor (ja, kangorna var lite stora), langarmad crosstroja. Det ska faktiskt sagas att man fick lane lite skydd, kna, armbagar och ett par gamla kangor. Och en riktig hjalm. Men det var inte sa jag ville ramla precis!

Huvudstoppet gjordes innan lunch och var en riktig hojdare. Ett riktigt "Tomb raider-tempel", nastan helt overvuxet och sondrigt. Mitt i djungeln, inte sa manga turister - haftigt! Mycket roligare an det tempel de verkligen anvande till Tomb raider, det har man stadat upp och sa ar det packat med folk.
Edit:
Beng Melea, ett riktigt djungeltempel. Kände mig nästan som Angelina Jolie när jag klättrade över stenhögarna för att komma upp på muren. Sååå läckert!

Efter templet at vi pa det lokala haket, fried rice funkade har med. Sen infaller den stora lunchkoma, klockan ar strax efter 12 och solen gassar hett, hett, hett. Gissningsvis ca 35 grader, det var inte sa jag langtade ut till hojen just da. Men en stund i en hangmatta under tak tillsammans med de lokala typerna gjorde susen. Aven om jag var lite stor for min matta, rumpan nadde anda ner till marken!

Pa vagen hem var det som att ha en harfon i ansiktet, luften var varmare an vad jag var - hu! Men efter ett tag pa ratt trist vag over torrt hett land utan trad sa kom vi ner i lite fuktigare omraden med skog. Klart battre!


Edit:
Stopp för vatten och toabesök. Den snälla familjen som bodde i huset där de även sålde vatten etc. lånade glatt ut toaletten till en mycket tacksam tjej. Jobbigt att vara kissnödig på en skumpande hoj!




















Det roligaste var nastan att ha sett hur man lever har. En del stallen vi har passerat sag enormt fattiga ut, andra mycket battre. Landskapet ar haftigt, men man ska nog vara har pa hosten, direkt efter regnperioden. Nu ar det kruttorrt.

Hursomhelst sa kom vi tillbaka utan missode, trott, skitig, men med ett stort leende :-)

Nu blir det handmassage, det vibrerade ratt bra om styret! Imorgon sa har jag bokat massage och ansiktsbehandling och ska bara ta det lugnt. Det kan jag behova!

1 kommentar:

Cissi sa...

Det var väl tur att du fick lite värme då efter kyliga Singapore ;)
Här har det varit varmt som tusan sen du åkte, Hugo har haft pubpremiär (om än kortlivat besök eftersom vi skulle vidare på annan fest där han skulle sova medans vi kalasade) och så har vi köpt en stor säng till honom som du får prova när OP är här. Den har sänghimmel med stjärnor! Bara det!