måndag 26 mars 2007

Den lokala marknaden

Idag sa ar det en dag for vila och kolla runt pa sjalva Siem Reap. Tog sovmorgon gubevars, gick inte upp forrn nastan halv nio. Det var dumt. Riktigt dumt. For idag skiner solen redan fran morgonen och det var redan rejalt varmt... De andra dagarna har iaf borjat med moln sa det har drojt innan det har blivit riktigt varmt. Gick ner och bestallde min standardfrukost, te, aggrora och baguette (de ater massa vitt brod, ett arv fran franska kolonialtiden) och vantade spant pa vad den skulle besta av idag. Det ar inte sa enkelt att man far det man har bestallt, det varierar lite. Forsta dagen forsokte jag bestalla till smor och marmelad som ingar i ett annat "kit", och fick in en omelett med tomater, frukttallrik samt brodet med smor och marmlad. Imponerande! Sa igar hade jag gett upp att forsoka fa till smor och marmelad, men det kom anda in en tallrik med frukt. Inte mig emot :-) Den kom idag med sa jag tror jag har sett en tendens. Men imorgon kanske det blir nagot helt annat, vem vet?

Snabbade pa med frukosten for att hinna ner till marknaden innan varmen blev outhardlig. Det gick inte. Men det ar tak over marknaden sa jag slapp solen iallafall. Undvek omradet med kott (luktar urrrk, och det dar lar jag val ata pa restaurangen sen!) och koncentrerade mig pa sjalar. Kan konstatera atyt jag ar ratt vardelos pa att pruta, men jag kan int uppbada ratt engagemang. Jag blir erbjuden en fin silkesscarf for under 50 kronor och kan liksom inte forma mig att pruta hart. Haller mig till princiepn "pruta ner en dollar" bara sa att det ar gjort. Dagens skord blev en rod och en svart "pashmina"-sjal (ingen havdar ens at de ar akta, men fina halsdukar till kyligt klimat ar de!), tva ren silkessjalar i svart-gratt och lila, en vit lite slinkig sak samt en tunn rod silkesscarf. Allt detta for den hiskeliga summan 24 dollar. Om nagon vill ha en silkessjal, skicka ett sms! Ni riskerar att det blir fel, men da ar 50 spann int sa mycket att grata over... Ge mig en hint om vad du vill ha (liten/stor, farg, tunn/rejal) sa gor jag ett forsok! Inga garnatier, men inte sa mycket pengar...

Nu ska jag vila lite pa rummet, sen ar det dags for aromaterapi-massage och ansiktsbehandling :-). Kanns inte helt fel! Lyckades hitta ett spa som var ett mellanting mellan de sma billiga massagestallena och de otroligt tjusiga SPA som finns pa lyxhotellen. Det finns sjukt manga lyxhotell i denna lilla hala! Alla rika som vill se Angkor maste bo nagonstans och nu bygger de hotellanlaggning pa hotellanlaggning i utkanten av stan. Man bygger t.o.m en "ny" stadsdel inriktad pa turister. Men det blir inte bara hotell, utan de flyttar ut typ poliskontopret och annat dit sa det verkligen ska bli "New Siep Reap". Sjukt! Tur att det ar manga som gillar det nagot mer autentiska, sa gamla stan far fortsatta leva. Dar for ovrigt marken har blivit svindyr...

Nu ska jag bada lite mer!

1 kommentar:

Kattson sa...

Man har svårt att tro att nån kan lida av värmen när man själv befinner sig i Stockholm. Ingen större risk här. Tunn ishinna på bilen i morse, men på dan ska det visst bli uppåt 10 grader + sol. Det tar sig, med andra ord.
Har inte vågat visa din blog om motorcykelutflykten för PO än, men nu när den är över (för den här gången) går det ju bra. Fortsätt njuta av tillvaron.
Kram Astrid