fredag 23 mars 2007

Angkor Wat - helt fantastiskt!!!

Edit
Bild 1: Angkor Wat från framsidan
Bild 2: Angkor Wat från baksidan - det är stooort!
Bild 3: Staty vid södra porten till Angkor Thom, det stod en hel rad på varje sida!
Bild 4: Templet Preah Kahn, vildvuxet träd bakom en staty. Rötterna är helt enorma och träden tar över om de får en chans!
Bild 5: Södra porten till Angkor Thom, notera storleken...






Imorse flog jag upp till Siem Reap, Kambodja. Okristligt tidigt, klockan ringde 04.00! Men det betyder att jag har haft hela dagen har att kolla pa templen. Borjade med det storsta, sjalva Angkor Wat. Obeskrivligt! Maktigt, storslaget, fantastiskt! Och hogt! Inte vagade jag klattra upp till hogsta nivan, det var superbrant!!! Och inget att halla sig i :-( Over tva timmar andrade jag runt i det tempel omradet innan jag kollapsade pa en restaurang utanfor. Mot mina principer blev det en som var lite tjusig och hade vasterlandsk mat, for just da prioriterade jag svalka och en riktig toalett... Efter svalka, satay-spett och en stor watermelon shake var jag redo for att fortsatta.

Min chauffor var sen tvungen att slappa av mig vid alla "gates" for att jag absolut vlle ga runt och titta pa dem, och saklart fota! Nasta tempel var ett som var stort till ytan, men bara i en vaning. Det ligger mitt i skogen och ar halvt overvuxet med gigantiska trad. Manga valv har rasat in, men det gor det bara annu vackrare! En inofficiell guide hittade mig och han pratade bra engelska och var palast, sa han fick guida mig runt. Roligt!

Tva tempel senare var jag helt slut, batterierna strejkade. Mina fotter strejkade... Och solen brande. Sa det blev hotellet och en tupplur ett tag. Nu ar jag pa gang att forsoka hitta Hidden Cambodja Tours, for att se om jag kan aka pa en dagstripp med motorcykel upp till ett avlagset tempel. Men det ar inte sa latt att hitta dem, akt runt med en tuk-tuk ett tag utan att lyckas. Far se om det gar battre sen...

Men forst ska jag ta nagot att ata bland alla sma restauranger som finns har, hur mycket som helst!


1 kommentar:

Cissi sa...

Fick du sms'et med telefonnumret? Det var utlandsnumret. Om du ringer från lokal telefon ska du ta bort 855 och lägga till 0 framför 12:an. Det står på hemsidan att det är svårt att hitta och att de gärna hämtar dig om du ringer dem. Verkar enklast. Lycka till med resten av äventyren så ses vi på tisdag.