lördag 24 mars 2007

Andra dan i Siem Reap - tempeltrott!

Efter att jag hade lamnat Internetcafet igar sa stannade jag for lite fotmassage. Hur skont ar inte det efter en hel dags knatande och klattrande runt i och omkring tempel? En timme kostade 6 dollar, inte sa att planboken blir tom precis! Kande mig som en ny manniska efterat, inga overdrifter dar!

Edit
Den här utsikten har man från tuk-tuken. Detta är inne i Siem Reap, på väg ut till templen.


Imorse sa akte jag tidigt till templen for att undvika varme och stora busslaster med kineser. Pa vagen ut stannade vi vid Hidden Cambodia (som jag nu visste var det lag) och bokade en "dirt bike tour" till imorgon. De kommer och hamtar tidigt, sen ska jag fa ova lite innan vi aker ivag till ett tempel(saklart, vad annars?) en bit bort. Om jag kan hantera hojen val sa utlovas svarare och roligare vagar pa vagen tillbaka. Vi far val se!

Idag akte jag tuk-tuk, mycket roligare. Om an lite mindre bekvamt, men det ar ju inte det jag ar har for. Chaufforen hade lite svart att forsta nar jag ville ga ner till en mindre port (portarna in till omradet ar fantastiska!!!) genom skogen alldeles sjalv. Men det var jattehaftigt! Bara massa cikador som spelade, skugga och vid porten var det INGEN annan turist! Bara jag och en hel massa fjarilar. Underbart :-)

Edit
Detta är "Gates of the dead", där jag fick vara helt ifred. Den var rätt imponerande den med...

En stor besvikelse var Ta Prohm, dar man spelade in Tomb Raider. Traden ser verkligen ut sadar, med rotter som vaxer over alla murar. Men det var for mycket iordninggjort, jag vill ha djungeltempel! Visst var det haftigt, men vid det har laget borjar jag bli krasen...

Lunchvila, bada poolen och svalka sig pa rummet - smart insag jag ju igar.

Edit
Detta är mitt lilla guest house, bilden är fran bokningssidan så det ser väldigt fint ut. Men det var trevligt även om polen var liten och de byggde precis framför.

Pa eftermiddagen kom samma tuk-tuk och hamtade upp mig for att aka till ett tempel typ tre mil bort. Valdigt fint, rod sandsten med fantastiska reliefter. Men vagen dit var ocksa en upplevelse. Tre mil pa langsam tuk-tuk, genom den riktiga landsbygden. Haftigt! Vattenbuffel, skolan, lekande barn, kossor pa vagen, hundar och vardagsliv. :-)

Edit
Detta är Banta srei, templet som låg så långt bort. Fantastiskt vackra mönster i stenen, röd sandsten. Inte stort, men verkligen häftigt!

Nu ska jag leta upp matstalle igen, tror jag tar thai idag. Tillrackligt nara for att inte kannas fel, men mera lockande an det lokala koket. Atminstone det jag sag bredvid har... Det finns en pubgata med restauranger, massagestallen, detta internetcafe och folkliv. Eller lat saga turistliv! Men det ar mysigt anda. Bara sitta har och dricka en Beer Lao for 0,75 dollar. Samre kan man ha det!

Inga kommentarer: