torsdag 17 januari 2008

Mer kul i brevlådan

Här ligger ytterligare en försenad julklapp till mig själv, äntligen uthämtad från "posten":

Bibeln för alla hemma-mekare tillsammans med verkstadsmanualen...

Nu är boken ute i Björnlunda på samma ställe som hojen, så jag kan se vad jag borde ha gjort när jag skruvade isär Luciano!

Idag har jag ägnat mig åt rengöring. Putsa, putsa, det tar aldrig slut. Och har man Zeke här som mekhjälp så får man såklart backning på rengöringen... Bara att gno med 5-56, lampolja och avfettning. Gärna med putstrasan på en liten skruvmejsel så man kommer åt i alla små hörnor. Idag blev hela svingen tillsammans med glidskenorna för kedjan skrubbade. Inte visste jag att de var nästan genomskinliga, trodde de var i svart gummi! Hoppsan, så kan det vara efter 4000 mil.
Tog t.o.m. bort första delen av avgasröret från bakre cylindern för putsning, det var tusan så svårt att komma åt skruvarna!

Borttagna skruar ligger antingen i plastpåsar med etiketter på eller i små byttor med etiketter på. Och likförbannat har jag lite skruvar som ligger löst i hyllan som jag inte vet var de ska sitta. Redan nu...

Blandad småskruvar gissningsvis tillhörande en Ducati 748!

Om någon vet var den där stora är för något får ni gärna höra av er. Gissningar går också bra... Det är en lös gängad stång med en mtter som har låslameller på undersidan. Själv har jag ingen aning! Men den långa smala lyckades jag hitta var den ska vara - den håller fast avgassystemet.

1 kommentar:

SuperSport sa...

Varje gång man skruvar på hojen så ska man få en näve skruv över. Det är bara bra, för då blir den ju lättare!

/P-O