torsdag 22 januari 2009

Akutmek!

Då frågar sig den rätttrogne självklart hur det kan vara akutmek redan i januari när inte hojen ska vara klar förrän i april? Varje projekt har sin tidplan och delmål skulle då mitt jobb-jag svara. Duccejaget svarar - för att jag ska lämna generatorkåpan till Hauge!
Vid närmare syn så så såg kablaget runt batteriet ut som något från en mc-skrot och det var ett rent under att Don Vito har startat för mig. Eller kanske snarare ett bevis på att Odesseybatteriet är rejält kraftfullt. Så klena kablar med rost som en gammal Amazon har kopplats bort, sånär som på två stycken. En som går till generatorn och således kräver en demontering av generatorkåpan, och en som har rostat fast i sitt fäste. Ett fäste som vid förfrågan visade sig vara startmotorn. Ser man på, då vet jag vad den där svarta klumpen är för något!
Fäste i startmotorn på väg ut - ajaj!
Medelst marinering i 5-56 och envishet lossnade muttern tillslut, dock efter att hela fästet hade börjat rotera... Då var det bara generatorkablen kvar. Bakom kåpan.
Kåpan innan jag gav mig på den...
Jaja, specialverktyg tillverkat av herr Söderman fanns tillhands och livlinan i form av "ring en vän" var förberedd. Tur det, för inte tusan lossnade kåpan snällt när jag skruvade in skruven enligt instruktion. %¤/&/(&&%#¤%#! Och herr Söderman hade den goda/dåliga smaken att faktiskt jobba, så han svarade inte. Tursamt fanns Hauge på telefonen och kunde med ett litet smil - jag svär att jag hörde det - konstera att verktyget nog minsann var lite felkonstruerat! Jösses!
Jodå, här skulle det bara vara att skruva i specialverktyget (som inte fastnade på bild). Jomen..
Men det skulle gå att använda ändå, bara man gjorde på ett annat sätt. Och livlinan visade sig fungera även denna gången, "poff" så släppte kåpan snällt. Yihaaa!
Mission completed!
Det är bra att hålla ordning på alla skruvar...
Så nu står Don Vito ännu mer strippad i garaget och är lite orolig för att matte inte får ihop honom igen...

2 kommentarer:

Markus sa...

Man när sig något hela tiden och när man är fullärd så byter man hoj och får börja om från början igen :-)

hauge sa...

Satan!!!
jag glömde ju tracka Lasse på mässfesten!!!!!