måndag 3 november 2008

Vardag och november

Jaha, så var det vardag igen efter alla roliga helger i oktober. Som på beställning slog det dessutom om till riktigt novemberväder med grått, kallt och regn. Hm, kallt och regn... Och jag som har lovat skjutsa mor min till ett tidigt morgontåg. Halka, sommardäck och ett antal mil genom skogen okristligt tidigt på morgonen kändes inte som en ultimat situation. Men ett snabbt litet lånbyte till en bil med vinterdäck löste det tillfälligt, sen var det bara resten kvar.

"Jo hej, jag skulle vilja boka tid för byte till vinterdäck. Snabbt!" Ser man på, de kunde skaka fram en tid på måndag klockan ett. Bara att hugga på den och skjuta lite på ett möte. Finemang, det kommer lösa sig det här.

Så var det frågan om besiktning. Ett litet brev på hallmattan påminde mig om att jag hade haft en tid den 17:e oktober, ser man på. En liten lampa i huvudet sa något om att det hade varit bråttom när jag besiktigade förra året, kan det vara så illa att oktober är sista månaden för besiktning? Murphy som vanligt, självklart var det så. Hmm, körförbud är sådär fiffigt. Särskilt när jag har lovat att åka till Björnlunda på kvällen.

Tidsbokningen på internet visade inga tider inom två veckor, men telefonbokninen kunde skaka fram en tid i Södertälje på eftermiddagen. Jaha, bara att skjuta på nästa möte också...

Summan av dagen blev alltså vinterdäck, en snabbfika hos pappsen på vägen, lampbyte och spolarvätskapåfyllning i kön till besiktningen, godkänd besiktning och en tvätt när jag ändå var i farten. Nu är det bara servicen och rekonden kvar så är jag av med bilpysslandet på ett tag framöver...

1 kommentar:

hauge sa...

Va! Byter du inte däck själv på bilen heller????? :-)

Besiktning är inte så noga. Eva åkte runt i obesiktigad bil i ett halvår tills hon blev stoppad i en kontroll. Tror inte att det blev mer än 800 i böter. Det var visst någon i hemmet som var "ansvarig för fordonsparken" som hade glömt....