lördag 15 november 2008

Meksäsongen har börjat!

Äntligen en helg i lugn och ro ute i Björnlunda. Vilket innebär att krypa ner i garaget och pyssla om Don Vito, mellan ompysslandet av katterna.

Så här såg han ut när dagen började

Helt i körskick, han till och med startade när jag skulle varmköra! Först av med alla kåpor, innan han blir för varm att ha närkontakt med. Backade sen ut rumpan till dörren och lyssnade till det härliga ljudet tills han blev varm och go. Rullade tillbaka och skruvade loss oljepluggen. Det gick som en dans, för jag hade - håll i er nu - kollat att den gick att få loss innan jag varmkörde. Lyckades t.o.m. med konststycket att inte tappa pluggen i oljan. Tillräckligt stor bytta hade jag också. Weird!Oljepluggen kvar på spärrskaftet - inte i oljan...

Tanken, trattarna, luftburken, luftsnablarna, lysena, bakhjulet och alla kolfiberskydd runt kedja och bakhjulär också avplockade. Låter ju som en baggis. Men om elkablarna till blinkersarna vägrar lossna och det sitter muttrar bakom skruvar på totalt oåtkomliga ställen så tar det lite tid. Vem tusan kom på att skruva ihop de olika skydden med skuv och mutter? På ställen som absolut inte går att komma åt med hylsa på baksidan. Slutade med att bakhjulet också åkte av bara för att jag skulle få av bakskärmen...

Snabbkopplingarna till tanken läckte som vanligt vid avplockningen, men förutseende som jag är (!?) hade jag en rejäl trasa under så det inte skvätte ner resten av Don Vito. Jag är så ordentligt att det måste komma ett rejält bakslag snart.

Nåja, det slutade med att jag drog sönder en liten insex-skruv till ljuddämparfästet, så lite mig själv är jag allt. Och förvisso åkte handskarna av på slutet, men jag kom inte åt de fåniga skruvarna med muttrar på annat sätt. Ja, jag vet. Jag ska köpa nya handskar. Eller åtminstone leta upp mina fina Tegera och ha dem i garaget...

Dagens resultat:
En läbbig metallflisa modellnagelbit tillsammans med lite småflisor på oljepluggen.


Oljekladd i kopplingskåpan, det läcker någonstans inne i kopplingen, suck!


En ganska så strippad Don Vito.


Nu börjar det verkligen likna vintersäsong.

2 kommentarer:

hauge sa...

Härligt när den riktiga säsongen börjar!! Garagemek är ju dessutom helt oberoende av vädret.
Skit i handskarna, dom är bara för fjollor!!!
:-)

Martin Gottschalk sa...

Jag blir ju nästan inspirerad att gå ner i garaget och plocka isär Rosie lite bara för sakens skull.
Handskar är bra ! Lyssna inte på Hauge ! Det är bara hobbymekare som inte använder handskar.