söndag 16 november 2008

Mer strip i garaget

Insexskruvar är ju smidigt. Men så lätta att dra sönder... Ponera att man har köpt en ny hoj och inte hunnit lossa, rengöra och fetta in alla skruvar. Då skulle man kunna tänka sig att en del skruvar hade tjorvat fast sig lite. Rent hypotetiskt alltså.

Den hypotetiska skruven var denna gången inte oljepluggen tack och lov, utan den lilla skruven som håller ihop de båda ljuddämparna. Lite ivrig så drog jag såklart till lite hårt och kände hur den lilla insexan gled runt. Hoppsan Kerstin, så det kan gå. Men det är inget man inte kan lösa med en Dremel, så snabbt fixades ett litet spår i skruvhuvudet. Sen var det bara att byta verktyg och vips var den borta. Phu!
Liten skruv med nytt spår i.

Ljuddämparna plockades loss, avgasrören likaså. Kom ihåg hur attans segt det var att få bort skruvarna till det bakre fästet, tack och lov för det nya fina lilla spärrskaftet! Batteri, koppling (men inte centrum och korg), plattan under bakramen, fotbroms, kopplingspedal, kedja. Grej på grej plockades bort och las på hyllan. Som en liten bonus lyckades jag desssutom komma på hur man tömmer tanken. Undrar om jag ska börja läsa Haynesmanualen innan jag frågar klubben nästa gång?

Sådärja, det var den lätta biten. Nu ska allt bara göras rent, bytas ut och återmonteras. Kan ju inte vara så svårt, eller hur?

2 kommentarer:

SuperSport sa...

Haynesmanualen räknas som fusk och används bara av fegisar.
Så skruva på du bara, friskt vågat hälften runddraget :-)

hauge sa...

Mer strip i garaget......
Snacka om hur man skaffar läsare till sin blogg. Och så handlade det bara om en motorcyckel...:-)
Efter ett tag så kommer du att känna dig väldigt hemma med känslan av att skruva isär hojar. Innan du vet ordet av så har du ett flertal gamla hojar utspridda i garaget.
Manualer är som handskar.........