lördag 27 september 2008

Tuvängen-premiär!

Jag har varit på spaningsuppdrag. Kollat när BMW-klubben och SMC har körning på gokart-banan utanför Södertälje,Tuvängen. Väckte Don Vito ur den påbörjade vintersömen (ibland är det bra att vara långsam med att skrapa märke och plocka isär...) i garaget och mullrade iväg i den dimmiga morgonen. Kom på att baklyset fortfarande inte funkade, men det var lite sent att göra något åt. Som en sann Ducatist hade jag iallfall insexnycklar, buntband och silvertejp i magväskan...

Kommer till Tuvängen och får erbjudandet att köra i grön (snabbaste) gruppen, eftersom det finns lite västar kvar och otroligt gott om instruktörer. Mja, aldrig varit där, kallt i backen, jobbigt, ynk... Nej, det verkar bättre att puttra runt med rosa grupp som instruktör.

Noll koll på egen körning, full koll på deltagarna...

Går ut på första passet och försöker se vilka spår man ska ta. Inser att de små kurvorna är väääldigt små och kommer fort upp. Det där med att köra utan broms blev inte helt lätt... Men vartefter dagen går känns det mer och mer naturligt och det är en riktigt kul liten bana.

Har en tjej i gruppen på ett fint litet monster 620 som har kommit till stadiet "det skrapar i avgasrören i alla svängar- fy satan vad läbbigt". Så hon har provat Ssie och tyckte den var lite stor och var nog mer inne på en 748. Don Vito lånar gärna ut sig till provsittning och vist nådde hon ner. Med tåspetsarna, mer behövs inte. Eller hur Nillan? Så till våren hoppas jag vi får se Hanna på en gammelhyper på en Duccekörning, det verkar inte alls otroligt.

När alla pass är avklarade rullar jag ut mot Björnlunda igen och ställer Don Vito i garaget ännu en gång. Blir det riktigt fint väder på GATTen så kanske han får komma ut igen, annars är det för vintervilan den här gången. Säsong två har börjat!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hälsa Hanna att jag har en 748 över om hon är intresserad... /Tedde

Unknown sa...

Hejsan Anna,

Jättekul att träffa dig!! Jag fortsätter att fundera över hojbyte, tar gärna emot tips, för och nackdelar o annat smått o gått inför beslutet. Stene på Tuvängen sa sist jag var där om Marks 900 SSie " det är en sådan man köper se'n". Det syntes tydligen väldigt tydligt att jag höll på att ramla av i kurvorna :-) Lutar nog mer åt en 748.

Tedde, hör av dig så får jag höra mer :-) hanna.dahlen@gmail.com

Anna: vi syns garanterat på Ducceklubben grejer i framtiden! Alla jag träffat hittills har varit supertrevliga o hjälpsamma. Ser fram emot att träffa resten av "la familia"

hauge sa...

Hej Hanna!
Ingen ide att du byter hoj. Bättre att komplettera med ett banjärn!
748:an är perfekt men tvåventilarna är billigare att hålla igång och försäkra!

Kul med fler tjejer på banan!
( enda gången som det är ok att stirra på bakdelar :-))

tjingeling