tisdag 9 september 2008

Kuts-problem

En tråd på forumet handlar om monokuts på biposto-bakram. Så här kommer ett par bilder på hur man kan lösa det. Snyggt? Vadå, men det är ju på insidan...Jag köpte en bit platt aluminiumstång (den som sitter tvärs över kutsen), kapade den i lagom längd och bockade upp ändarna så den skulle få samma vinkel som kutsen. I den borrade jag två hål för att kunna sätta fast fästet som är ett original monofäste från Ducati. Det är den mässingsfärgade delen med två stora gummiploppar.
Fästet skruvades fast i aluminiumstången och stången spacklade jag helt enkelt fast med Plastic Padding (det blågröna). Det höll bra i ett år, men i sommar så släppte den lite. Inget som inte gick att fixa med PL400 (det vita kladdet).

I och med att fästet kommer upp en bit passar monokutsen på bipostoramen. Samma princip som om man sätter en sps-kuts på, då sticker fästet ut en bit.

Tack Ronny för idé och hjälp :-)

3 kommentarer:

hauge sa...

Den blågröna paddingen är glasfiberspackel, dvs polyester vilket offtast är samma matrial som i tillbehörskåpdelar. Med lite slipning och rengöring med aceton så borde det bita bra och inte lossna. PL 400 är väl nåt bygglim?? och borde sitta sämre.

Tjingeling

Markus sa...

Jag gjorde på liknande sätt till SP:n, men istället för en aluminiumbit så gjorde jag en plattform av samma gröna PP som jag sedan slipade så den blev i rätt hökd och sedan skruvade jag fast skruvar i densamma och sedan ett par remsor glasfiberväv och polyester över det. Funkar asbra. Har hållt i 3 år och håller än såvitt jag vet. Ducati Stockholms variant höll från Södermalm till Järva Krog...

Lilldocke sa...

Ja, det borde fästa. Var väl inte riktigt rent... Men PL400 är en universallösning och fanns framförallt till hands!