måndag 11 februari 2008

Drängen har också en dräng...

Måndag morgon, tidigt på jobbet. Ut och kolla på en fastighet, göra budget, beställa kläder. Beställa kläder - på jobbtid?

Ja, inte till mig själv då, utan till fem nya drifttekniker som ska börja 1:a mars och då är det ju kul om de har arbetskläder kan man tycka. Man kan också tycka att det är lite suboptimering att en dyr chef sitter och beställer kläder åt teknikerna. Det tycker jag... Men det blir lätt så när det är ont om folk.

Man ska delegera heter det. Visst, lätt i teorin men svårt i praktiken. När man inte har någon att delegera till spelar det ingen roll att man försöker. Så sitter man där med Svarte Petter igen. Eller så hamnar man i en situation där det antingen är jag eller en ännu högre chef som kan göra jobbet - och då är det trots allt bättre om jag gör det. Ja herrejösses.

Så senaste perioden har jag - förutom att träffa klädleverantören och skriva beställningslistor: Skrivit om städlistor till någon slags presentabel avtalsbilaga, beställt mobiltelefoner och abonnemang, skrivit in elmätare i fastighetslistan, skrivit instruktioner, skrivit protokoll, letat upp en försvunnen faktura samt skrivit säljande texter om vad en kundansvarig gör. Allt detta när jag egentligen ska ägna mig åt att effektivisera och utveckla förvaltningen...

Inga kommentarer: