måndag 19 november 2007

Söndagsmek

Vad gör man en söndag på landet? Förutom att köra ner mer hö till fåren, städa tvättstugan och tvätta då. Jo, man ger sig på att meka med hojen såklart!

Nu skulle den där j-la ljuddämparen bort, basta! Skruven var indränkt i 5-56 sen en vecka, värmde på fint med hårfönen (jaaa, jag hade ingen varmluftpistol...) och försökte skruva loss skruvh-etet. Inte då, jag hade visst varit lite hård på den förra veckan. Så nu var den totalt rund och insexan gick bara runt. F-n! Blir till att få bort den på annat vis.

Försökte komma runt problemet med att inte få bort värmeskyddet genom att skruva bort nummerplåthållaren. Det var inte så svårt, men att koppla isär kablarna var minst sagt knepigt. De små platskydden satt som berget, tur att jag har en så fiffig tång som egentligen är köpt för att göra smycken med...När väl den var borta så gick det faktiskt att vicka loss dämparen, bingo!!! Små platsmojänger som skyddar kopplingarna. Sitter hårt på plats!

Kopplingen då? Nä... Trots det fina verktyget från Hauge så visade det sig att min hylsnyckelsats inte innehöll rätt storlek för det. Alltid är det något. Men alla mojänger runt batterihållaren kom loss och blev rena och fina. Och jag satte ihop dremmeln och testade en polerfilt. Jojo, man får börja försiktigt!

Resultatet av dan blev alltså loss med andra dämparen, en trasig skruv, bort med rumpan, lite rengöring och två rejäla bulor i huvudet på mekanikern. Så går det om man har styret med styrpuckar i huvudhöjd...

Inga kommentarer: