söndag 11 november 2007

Lantisar mekar med hojen

Som den välartade dotter jag är så tar jag såklart mitt pick och pack - inklusive katten Mao - och bostätter mig i föräldrarhemmet när mamma är på äventyr i Kambodja. Nu är det inte så mycket tillbakagång till barndomen som det låter, jag har ett hus på tomten jag bor i. Men det är ändå skönt för mammas sambo att inte vara själv under tiden.

Vad ägnar man sig åt på landet då? Jo, man plockar isär sin pärla såklart!

Har bestämt mig för att tiden är kommen för att lära mig hur man mekar en gammelhyper. Ambitionen för vintern är att byta koppling, packa om ljuddämparna (för att klara besiktningen och behålla det dova mullret), sätta på nya bromsslangar, byta drivpaket samt en ordentlig rengöring på alla möjliga och omöjliga ställen. Inklusive kontakter...

Så idag startade projekt "skruva isär". Den s.k. lätta fasen...

Jo tjena! Hur lätt är det att få isär skruvar som suttit 11 år och 4000 mil???? Rostigt, säkert gammal Loctite också. Ena ljuddämparen kom loss tämligen enkelt, men den andra satt stabilt fast bakom värmskyddet som i sin tur satt fast med en totalt fastrostad skruv. Dränkt i 5-56 och med en varmluftpistol så ska det nog lösa sig i veckan!

Men tanken är avtagen, luftsnablarna hänger löst, en ljuddämpare ligger snygt åt sidan, hjulen av, alla kulfiberskydd är loss för tvätt och det går sakteliga framåt. Endast ett akutsamtal hittills, om det gick att få bort kopplingen utan specialverktyg. Tydligen inte, men specialverktyg kommer på posten. Tack Hauge!!!!

Vad skulle en stackar amatörmekande tjej ta sig till utan alla hjälpsamma, erfarna Duccemekar???

Ni lär höra av mig...

Inga kommentarer: