måndag 5 november 2007

En helg på teatern

Så har det då varit Kårspexjubileum. Några intensiva dagar på Södra Teatern och det var hur kul som helst! Södra Teatern är ju ingen riktig teater längre, de har byggt bort de flesta logerna bakom scenen. Så en uppsättning med ett femtiotal skådisar som dessutom ofta har fler roller (läs fler uppsättningar kläder) fick det lite trångt. Minst sagt!


Man måste skapa sig lite lyx i den trånga tillvaron på teatern...

De privata kläderna fick vara nere vid lastintaget som också funderade som enkelt omklädninsrum för att bli av med jobbkläderna. Teknikerfoajén förvandlades till klädförråd och snabbsminkloge, artistfaojén tjänsgjorde som kombinerat uppehållsrum och klädförråd. Hela trappen var fylld av väntande skådisar som snackade, spelade kort och åt mat. De få handfaten var konstant upptagna av rakning och sminkfix. Bakom scenen var det knökfyllt med dekor och en logistikcentral för sändare och myggor.
Otto von Bismarck och Bondbrud vilar i trappen - det enda stället man kunde sitta på.

Men vad är lite logistiska problem mot att få spela för utsålt hus? Själv hade jag dessutom förmånen att få se nästan hela spexet då jag körde följespot. Den sista utfyllnads-spoten, så jag hade inte överdrivet mycket att göra annat än att se på spexet!



Lördagen blev ruskigt lång, med första föreställning kl 13.00. Mötte lite scensminkade spexare som köpte lunch på Sandys, tur att det var i närheten av Halloween... Sen var det en kort paus kl 17 när vi hann klämma en burgare på McDonalds och en drink på Gondolen. Kl 18 var det ridå upp igen och 22.15 ridå ner. Sen startade nästa logistikuppgift: få ut alla spexare, transportera dem till duschar och till fest, få ut alla kläder, smink, dekor... Kl 01.30 startade "middagen" och den hejdundrandes festen. Det kändes lite konstigt att det var nästan ljust när jag kom hem - i november! Vid sjutiden somnade jag sött (hmmmm...) med katten på magen.

Bästa minnet med helgen: Jag har sjuka kompisar. De jobbar som civilingenjörer och är fullt kapabla att som hobby sätta upp en föreställning i proffsklass med ljud, ljus, dekor, orkester, kläder och smink. Ja, jag är väl också en del av det hela även om jag inte är den som driver det kreativa arbetet.

Allt detta bara för att det är kul!

Inga kommentarer: