måndag 9 april 2007

Prioriteringar

Vad är det första man gör när man kommer hem efter tre veckors bortavaro? Packar upp och tvättar? Fyller kylskåpet? Lägger sig och vilar? Fel fel fel fel! Lilldocke åker bums och hämtar verktyg för att få bort bakhjulet på hojen. Det behövs en gigantisk hylsa som behöver svarvas ner för att få bättre grepp, den är i originalutförande alldeles för djup för den tunna muttern. Tur att det finns snälla kompisar som kan fixa det, eftersom första försöket att använda hylsan utan att svarva till den slutade med pust, stånk och stön och bakhjulet på precis samma plats som tidigare.

Glad i hågen åker jag ut till föräldrarnas garage och ska "bara" skruva loss bakhjulet med min nya fina hylsa. Tyvärr är spärrskaftet lite kort, men det måste ju finnas något att förlänga det med. Kompisens förslag att ta dammsugarskaftet vågar jag inte prova, även om det skulle vara väl utprovat i den familjen. Mamsen skulle nog inte bli så glad om det gick av... Men skaftet till golvmoppen är rejält i plåt och får gå sönder, det testar jag. Lång hävarm är det iallafall! Sprooooiiiink! Jahapp, där gick det av. Suck, vi måste ju ha något stålrör någonstans? Tillslut kommer mor min på att det nog ligger ett gammalt rör i fårhagen. Tjena, här letar man verktyg på de mest udda ställen. Lite rostigt, visst, men tjockt och ca en meter långt. Nu då!

Jag hänger så gott jag kan på röret, trycker samtidigt in hylsan mot muttern samtidigt som hjälpen hänger sig på bromsen. Inte en millimeter rubbas mutterh*%*et. Ett nytt försök, men inte då. Vi byter plats, jag som är yngre och rörligare än min 75-årige mekarhjälp sätter foten på bromsen och trycker samtidigt in hylsan. Fantastiskt obekvämt faktiskt, men vad gör man inte. Åhej tar vi i och så säger det "KNAK" så jag tror hel hojen ska gå sönder. Men det var - tro't eller ej - muttern som släppte :-) Den var rejält fastrostad, så det var inte underligt att den satt hårt.... Sen satt hjulet rätt hårt, men efter den första prövningen var det en barnlek att försiktigt banka loss det. Stor lycka i garaget :-) Ända tills jag insåg att nu kom jag ju åt att göra rent på ytterligare ställen... Fram med hinken och svampen igen alltså.

Hjulet ligger nu fint i bakluckan och ska snart få nytt däck också. Det var ju faktiskt därför jag skulle ha av hjulet!

Inga kommentarer: