onsdag 24 januari 2007

Lite ordning och reda

Ibland är det lätt att göra bra ifrån sig. Idag har jag skrivit minnesanteckningar från två möten, användandes en gammal mall för projektmöten. Vips så har man inhöstat några poäng i protokollteori, kollegorna "oh"-ar och "ah"-ar som de aldrig har sett något sådant förut. Det kanske de inte har, hemska tanke.

På mitt jobb så har de flesta varit sedan Dackefejden och byta jobb förekommer inte som ett alternativ. Man pratar fortfarande om saker som skedde på 70-talet och om hur bra allt var förut. Såklart har allt blivit dåligt nu och den elaka, elaka arbetsgivaren bara försöker sätta dit alla hårt arbetande anställda. Det är faktiskt jättesynd om dem, de har bara 7 eller 8 veckors ledigt per år. Så får de inte längre röka överallt heller, dumma arbetsgivaren. Sedan ställer man krav på att i huvudsak ska arbeta när man är på jobbet istället för att t.ex. kolla på TV. För ett tag sedan så stötte jag på en kille som satt på förmiddagen och kollade på TV. Det kanske man på andra ställen skulle tycka vara väldigt märkligt, men inte här. Dessutom påtalade han att TVn var dålig för att det fanns - faktiskt - ingen fjärrkontroll och inte nog med det. Tvåan var dålig bild på. Minsann. Alltså borde jag raskt skaffa fram en ny TV, basta. (Behöver jag säga att det inte blev någon ny TV?)

Egentligen är det tragiskt med alla som så uppenbart vantrivs men som inte kommer på tanken att de kan byta jobb. Istället går de kvar på samma plats och ruttnar inifrån. Herrejösses, sök nytt eller acceptera att du bli kvar. Fast, det är ju lättare att skylla på arbetsgivaren förstås...


Inga kommentarer: