måndag 28 december 2009

God Jul!

Jul, jul, åh så skönt! La av jobbet redan veckan innan, sånär som på ett litet möte på måndagen. Allt såg med andra ord ut som julefrid i god tid. Mjo, så småningom skulle det bli så. Men först så en dos julklappspanik när Peo klämmer ur sig att han har sex stycken julklappar till mig. Hjälp, jag som var nöjd för jag hade kommit på en! Ut och shoppa, så löste det sig hyfsat iallfall.

Så var det julgodiset som vanligt. Mindre tillverkning i år, bara närmare 300 bitar. Så här ser de ut under själva proecssen:

Och så här såg det färdiga resultatet ut:

Årets iakttagelse - det är inte gott om lämpliga snygga kartonger ute i affärerna. Och det är inte smart att leta efter det dagen innan man ska åka hemifrån för att fira jul. Julstressen smyger sig på...

Tillslut åkte vi söderut i en fullastad bil. Vi och alla andra Stockholmare. Kö från Hallunda och söderut, släppte innan Södertälje, allt som vanligt. Ett par kilometer innan vår avfart på motorvägen vid Järna tar det tvärstopp. Sedan är det krypköring omväxlat med stillastående som gäller. Ser man på, en lastbil har vikt sig tvärs över E4, ingen kommer förbi. Men bussigt av honom att göra det precis i höjd med avfarten så alla kan åka av och sedan på igen, då med viss fartskillnad. Så med en medelhastighet på 2km/h kom vi fram till avfarten och kunde fortsätta fram.

Efter det kunde julefriden äntligen infinna sig. Så otroligt vackert med all snö och sol på själva julafton:

2 kommentarer:

Unknown sa...

Mums vad pralinerna ser goda ut! Gillar gubbarna i mitten :-). Du måste införa retursystem på dina chokladaskar. Så gör jag med den senap jag brukar göra till jul. "Vill ni ha senap nästa år också vill jag ha tillbaka burken". Hur man ska tolka det när man inte får tillbaka burken är ju upp till var och en ;-).

GOTT SLUT!

hauge sa...

Dom där jävla pralinerna är bara en skröna. Jag har minsan aldrig sett någon IRL och än mindre käkat någon......
:-)