måndag 16 november 2009

Säkerheten först

En gång i tiden var jag en glad hästtjej som tyckte att det var fånigt dyrt med ridutrustning. Dyra ridbyxor, dyr hjälm, stövlarna kostade hur mycket pengar som helst och själva ridningen ska vi inte ens prata om. Idag har jag hittat ett botemedel - börja kör hoj... Helt plötsligt känns inte ridhjälmen för 1000 kr speciellt dyr, och hanskarna för några hundra är ju rena fyndet.

Den andra sidan som har påverkats är säkerhetstänkandet. Det gäller ju förvisso inte bara mig, men ändå. Idag är det säkerhetsväst och bra hjälm som gäller, annat var det förr. När jag krängde på mig den otympliga säkerhetsvästen började jag fundera på om man inte skulle kunna använda MC-skydd istället. En sån där väst med bröstskydd och ryggskydd, det känns ju lite smidigare än dessa klumpedunsar i neoprenliknande material. Fast å andra sidan, en väst som ger lokal värme runt magen skulle kanske kunna säljas som trim-medel!

Säkerhet hit och säkerhet dit - hur kommer det sig att jag som är så försiktig (närmast feg) ägnar mig åt sporter som kräver att jag står och klär på mig en massa skydd???

2 kommentarer:

hauge sa...

Finns väl massor av kul "sporter" som kräver skydd.........

Unknown sa...

Har precis själv upplevt dyra-saker-blir-billiga-syndromet. Hittade en snygg golvlampa på Mio. Hutlösa 2.500 kr ska de ha för lampan, dyrt!! Har därför kollar runt efter andra lampor och konstaterar att alla snygga är betydligt dyrare än så! Resultat: I morgon måste jag gå till Mio och kolla in om inte den "billiga" lampan är ett alternativ i alla fall :-).

Beträffande farliga sporter, säger jag bara...KONTROLL, fröken Kontroll. Så länge du har kontroll känns inte någonting farligt, varken med eller utan skydd :-)