fredag 26 december 2008

Årets julgodis!

Nu när det har blivit lite lugn och ro efter juldagarna hinns det äntligen med att blogga lite igen. Eller - hinna med och hinna med - det är väl så att jag helt enkelt inte har haft lust att knö in mer i schemat. Allt under parollen att julen ska man ta det lugnt på.
Den enda julklappen som jag verkligen måste göra är faktiskt julgodiset. Pappsen skulle bli riktigt ledsen om jag inte kommmed det. OKej, det skulle nog gå bra med en stor ask Anton Berg också om jag tänker efter...
Konservativ som jag är gör jag samma tre sorter: Rom med russin, Whiskey med nougat och Cointreau med nougat. Fast någon liten ny sort brukar jag improvisera ihop, och i år var det apelsin med vaniljvodka. Mums! Den får nog t.o.m. vara kvar till nästa år.
Recept på poppis julgodis:
2 kg mandelmassa
1 kg mörk choklad
1/2 kg nougat
Whiskey, Cointreau, mörk rom, rivet apelsinskal
Russin, mandel och små glittriga kulor
Sen är det bara att göra ca 400 praliner av härligheten...
Ps. Hett tips - ska ni koka kola så lita inte på receptet. Den kommer INTE stelna bara för att det stod 20 minuters koktid. Så det så!

1 kommentar:

hauge sa...

Lämna några i kylen tills mässgästerna kommer!!!!